Мобилните мрежи от пето поколение (5G) са вече тук. Ако допреди няколко години телекомите още изчистваха концепцията, технологията и стандартите, сега вече започнаха интензивни тестове. На Зимните олимпийски игри в Пьончанг Intel, заедно с местния телеком KT, изградиха пробна 5G мрежа. В България през февруари Мтел направи първата 5G демонстрация. Но операторите са изправени пред няколко големи предизвикателства, които може да преобърнат напълно бизнес модела им.

Предимства и предизвикателства на 5G

За ефектите от 5G е изписано много. Накратко – новите мрежи ще позволят още по-бързa връзка до крайния потребител, много повече свързани устройства и почти ще елиминират забавянето на сигнала (т.нар. latency). Благодарение на новата технология концепциите за Интернет на нещата (IoT), умните градове, стриймване на видео във виртуална реалност, автономни автомобили и много други възможности ще могат да разгънат своя пълен потенциал. Защото в момента поддържането на IoT мрежа в 4G е възможно, но крайният резултат наподобява гледането на онлайн HD видео през смартфон отпреди 2015 г., когато имаше само 3G мобилен сигнал. Може да се реализира, но разликата в качеството на услугата е огромна.

Автономните коли генерират огромен трафик и за тяхното популяризиране ще е необходим внушителен капацитет. Рахул Виджай от Uber обяви, че един такъв автомобил прави 2 TB трафик на месец, а целият роботизиран автопарк на компанията консумира пренос на данни повече от Хавайските острови. Той сподели това по време на международната конференция ICU 2018 в София през февруари, чийто основен партньор беше Vivacom. Отделно забавянето на обмяната на информация може да бъде фатално при изцяло автономен трафик.

Изграждането на 5G крие някои големи предизвикателства за телекомите. Първото е, че новата мрежа се състои от различни технологии, които изискват значителни инвестиции за прилагането им. Ключовият момент е, че трафикът и обемът информация, който ще преминава през инфраструктурата, ще нарасне многократно. Той и в момента се увеличава със завидна скорост. Подобряването и оптимизирането на връзката и съхранението на информацията налага много по-скъпо оборудване. За разлика от настоящата LTE технология 5G ще изисква много повече от операторите. Следващият проблем е, че техният традиционен бизнес – преносът на глас и текстови съобщения - все по-бързо залязва. Новото поколение мрежи в един момент напълно ще го зачеркне за сметка на мобилния интернет. Като там телекомите не контролират напълно крайната услуга за сметка на интернет гиганти като Amazon, Google, Facebook, Viber, Snaptchat, Uber и др. Или казано по друг начин – операторите ще трябва да преосмислят своя бизнес модел, за да могат да предоставят не само поток от информация, но и услуги с добавена стойност към него.

Временно спасение в облака

Проблемът с OTT услугите (Over the top – които са изградени “над“ мрежата, с други думи почти всичко онлайн базирано) за телекомите не е от вчера. Развитието на мобилния интернет увеличи драстично употребата им и  го задълбочи. Затова не е изненада, че операторите търсят начини да диверсифицират приходите си. Например по данни, обявени по време на конференцията ICU 2018, около 30% от общите приходи на телекомите се формират от облачни решения. Отделно компаниите инвестират агресивно в предлагането на съдържание. Тенденция, която наблюдаваме и в България. И в двете направления телеком секторът е изправен пред все по-голяма конкуренция от IT гиганти като Amazon, Microsoft и специализирани играчи като Netflix. Първите две компании например доминират при облачните услуги.

Битката за обикновения потребител също е ожесточена, защото по думите на Рахул Виджай от Uber 50% от печалбата идва от предоставянето на услуги в края на веригата. Операторите ще се опитат да решат този проблем чрез партньорства с различните облачни играчи. Поне за това загатна Ерхан Дьонмез от Turk Telekom по време на ICU 2018.

Или пълна промяна

Всички тези неизвестни може да накарат операторите да променят рязко стратегията, като се възползват от навлизането на 5G, с което те да загърбят основния фокус към крайния клиент (който имат в момента) и да се ориентират все повече към бизнес потребителите. Проучване на Международната GSM асоциация (GSMA) показва, че над две трети от компаниите от сектора очакват новите приходи от 5G да дойдат от корпоративни клиенти (или b2b операции), докато само една четвърт поставят напълно фокуса от крайните потребители. Подобен извод прави и Ericsson в своята индустриална анкета за новата технология. Резултатите от 2017 г. показват рязък завой на операторите във фокуса в посока бизнеса и специализираните индустрии при имплементирането на 5G, за сметка на крайните потребители.

Именно в този контекст по време на ICU 2018 представителите на телекомите обявиха, че искат да развиват универсални платформи, в които клиентите им да се „самообслужват“. Като последните няма да са крайни потребители, а по-скоро фирми от различни индустрии.

„Разработваме нашите платформи така, че да се използват самостоятелно от компаниите, като се възползват от софтуерно дефинираните мрежи (SDN)“, коментира Рейнард Парш от австралийския оператор Telstra, който отговаря за корпоративните продажби в Европа, Близкия изток и Африка, по време на ICU 2018 в София. Той беше подкрепен от Матиас Фрострьом, вицепрезидент на Telia Carrier, който обяви, че основните фактори са възможностите да се предлагат лесни за мащабирани услуги и такива, които да се предоставят веднага и на момента. Като допълни, че облачните технологии играят ключова роля в това.

Друга голяма промяна идва в посока инфраструктурата – поради високите разходи за налагане на 5G телекомите ще се наложи да загърбят голяма част от различията си и да започнат да действат съвместно. Но това съвместно изграждане и споделя на мрежите и честотния спектър е само част от уравнението. Също така е възможно фокусът от потребителя към бизнеса да се пренесе и на ниво мобилни услуги, като телекомите преотстъпят полето на виртуалните мобилни оператори.

В търсене на баланс

Проблемът с промяната фокуса от крайни към бизнес клиенти може да бъде и болезнен. Затова телекомите ще гледат да не го приложат напълно.

„Потребителите вече изискват перфектна връзка. Телекомите трябва да предложат нови услуги, за да не се загуби контактът с крайните клиенти, а компаниите да изчезнат от фокус“, коментира Джон Фредрик Баксаас, дългогодишен президент на Telenor Group и GSMA, в интервю за McKinsey. Неговите думи са подкрепени от годишното изследване на Brand Finance за най-разпознаваеми и ценни марки, телекомите все повече са избутани от IT гигантите и по-трудно разпознаваеми от потребителите.

Поради тази причина операторите трябва да намерят баланс в отношенията си с технологичните компании и да подобрят обслужването и услугите, които предоставят на крайните клиенти. Емил Георгакиев, директор „Архитектура, планиране и изграждане на мрежата” във Vivacom, обяви по време на ICU, че трябва да се намери баланс между телекомите и компаниите, които предлагат OTT услуги (пълно интервю с Емил Георгакиев можете да прочетете ТУК).

И всичко това да върви паралелно с изменения фокус към корпоративните потребители.