Гаранции за успех

 

Лесният експорт на вече съществуващи и бъдещи приложения е ключов залог за масовото възприемане на Harmony OS и Huawei добре разбират това. Именно липсата на критичен брой популярни приложения като Instagram, Facebook, Twitter, беше една от причините за провала на иначе доста перспективната Windows Mobile платформа.

Другата голяма спънка пред Microsoft, разбира се, беше фактът, че компанията не разполагаше с втория ключов компонент, необходим за изграждане на кохерентна и комплексна екосистема от взаимосвързани приложения и услуги, а именно – хардуерните устройства, които да разчитат на нея. За тях Microsoft трябваше да разчитат на Nokia, които в момента, в който се заеха с популяризирането на Windows Mobile, вече бяха залязваща компания в смартфон сектора с прогресивно намаляващ пазарен дял.

Прочети още: Harmony OS – за новата операционна система на Huawei и има ли защо да се притесняват Google? част 1

За разлика от Microsoft Huawei разполага с изключително добре развита база от хардуерни разработки и технологични патенти. Компанията от доста време насам разчита на собствена мобилна платформа в лицето на Kirin, може да се похвали със солидни инвестиции в облачни технологии и е сред световните лидери в разработката и предлагането на 5G оборудване. Отделно може да разчита на внушителна продуктова гама от най-разнообразни високотехнологични устройства – от телефони през преносими смарт устройства, таблети, лаптопи, телевизори.

Всичко това ѝ дава значителна стартова преднина за разлика от Microsoft, които разполагаха със значително по-скромна база, когато през 2013 се опитаха да предизвикат хегемонията на iOS и Android.
Huawei имат зад гърба си и огромен, вече утвърден вътрешен пазар с над 800 милиона смартфон потребители. Huawei разполагат и с подкрепата (поне засега) на останалите китайски технологични гиганти, като Xiaomi, Oppo, Vivo и Tencent, за които вече се носят слухове, че тестват Harmony OS при затворени врати.

Макар всички все още да разчитат на съществуващата Google екосистема от услуги, те вероятно са наясно, че във всеки момент могат да изпаднат в неприятната ситуация, в която бяха ZTE преди няколко години и в която са Huawei в момента. В крайна сметка по всичко личи, че търговската война между САЩ и Китай тепърва започва и бъдещите последици от нея са, меко казано, непредвидими.

Предизвикателства за утрешния ден

Със или без подкрепата на останалите китайски компании в сектора в настоящия си вид Harmony OS все още е по-скоро красиво обещание с потенциал, отколкото пазарна реалност.

Самите Huawei признават, че действията на американския президент са ги принудили да вдигнат завесата прекалено рано и Harmony OS все още не е съвсем готова за премиера.

Вероятно това е причината най-новите им флагмански продукти – Mate 30 и Mate 30 Pro, все още да разчитат на Android, макар и с риск потребителите извън Китай да не приемат компромиса „Android смартфон без Google услуги“.

Въпреки това компанията е оптимистично настроена и очаква да реализира над 20 милиона Mate 30 устройства на пазара. Разбира се, голяма част от този оптимизъм извира от факта, че на местния китайски пазар Huawei няма причини да се притеснява от липсата на Google услуги и приложения – там те по принцип са обект на цензура и потребителите не разчитат на тях и не ги използват.

Но за да се наложат като световен лидер и ако искат Harmony OS във всеки дом, Huawei ще трябва да намерят начин да приобщят и западните пазари или поне тези извън САЩ. Очевидно въпреки трудностите, които изпитва, компанията в момента не е обърнала гръб на европейските си потребители – фактът, че световната премиера на Mate 30 и Mate 30 Pro се състоя в германския град Мюнхен, е достатъчно знаков в това отношение.

Като част от този анонс обаче Huawei отделиха немалко внимание и на другите свързани продукти, които възнамеряват да предложат извън традиционния смартфон пазар, на който печелят основно популярност през последните години.

Ричард Ю например демонстрира смарт телевизора Huawei Vision, който на практика е първото комерсиално устройство, използващо Harmony OS, което компанията възнамерява да предложи масово на пазара. Идеята на този умен телевизор е да играе ролята на основен контролен център, използващ HiLink свързване с над 900 различни IoT (Интернет на нещата) устройства, които ще разчитат именно на Harmony OS и вградения в нея изкуствен интелект за управление и комуникация.

Ю говори и за Huawei алтернативата на прословутия Google Play Store – App Gallery, която в момента вече разполага с над 45 000 различни приложения и може да се похвали с над 390 милиона активни потребители месечно. Това, разбира се, са относително скромни цифри на фона на близо двата милиона приложения в Play Store, но е впечатляващо начало, което Huawei възнамеряват да поощрят с внушителната инвестиция от 1 милиард долара. Те са предназначени за подпомагане на разработчици, които желаят да развиват т.нар. HMS (Huawei Mobile Services) екосистема – свързани услуги, които един ден да предложат адекватна алтернатива на предлаганите от Google и Android.

Тепърва предстои да видим дали тактиката на Huawei ще се увенчае с успех, но компания със сериозно влияние като Facebook вече обяви, че възнамерява да предложи поддръжка за най-популярните си приложения като Facebook, Instagram и WhatsApp за собствения софтуерен магазин на Huawei – App Gallery.

А ако процесът на експорт от други операционни среди към Harmony OS е толкова лесен и безпроблемен, колкото обещават Huawei, съвсем скоро можем да видим и други ключови разработчици да се присъединяват към този тренд.

Разбира се, за да се превърне Harmony OS в достатъчно жизнеспособна и убедителна алтернатива на установени платформи като iOS и Android, основната група хора, които Huawei ще трябва да спечели на своя страна, са потребителите.

В родния ѝ Китай това, естествено, ще е относително лесна задача, особено ако обещанията за над 60% по-висока производителност и надеждност се окажат действителност.

На все още силно фрагментирания пазар на Интернет на нещата успехът на Harmony OS също е повече или по-малко предизвестен.

Пробивът на пазарите извън Китай обаче и в по-традиционни сегменти като лаптопи, телевизори, таблети и смартфони ще е доста по-труден и е повече от сериозно предизвикателство за бъдещето.

Предстои да видим дали и доколко добре Huawei ще се справят с него.