Отиващата си вече 2017-та година определено беше доста интересна от гледна точка на телекомуникациите в страната. От една страна оператори като Теленор въведоха интересни и иновативни практики на българския пазар като опцията Upgrade, а от друга Мтел и Виваком продължиха да водят ожесточена битка на съвсем различно ниво. И докато норвежците задълбочиха маниакалния си фокус върху дигиталните услуги и иновации, червените и оранжевите засилиха усилията си в пакетните предложения, като структуроопределящ елемент тази година бе наличието на мобилна телевизия. Именно този фактор е и единствената допирна точка между трите оператора, като в най-неизгодна позиция е Теленор, която не успя да се пребори за Близу.

Сделката на годината, две години по-късно

Придобиването на Близу от Мтел безспорно бе една от най-големите сделки на 2015 г. Две години по-късно, Мтел вече бере плодовете на тази своя инвестиция. Днес компанията предлага значително по-силни от към скорости, цени и технически спецификации пакети, с които да бори почти дъмпинговата политика на Виваком. Колебанията на Теленор дали да навлезе на пазара с телевизия и оптичен интернет бяха само една от причините за „изпускането“ на Близу. Тогава норвежкият гигант все още прецизираше пазарната си стратегия за българския пазар и разпределяше повече ресурси в подобряването на оставената от Глобул в ужасно състояние телекомуникационна мрежа. В лутането между дигиталния свят и услуги, които безспорно крият скрити козове за бъдещето, подобряването на мобилната мрежа и изпреварването на другите два оператора с пускането на 4G, Теленор изпусна Близу, а с него и възможността да влезе на пазара без години градене на нова инфраструктура.

Сделката дойде като естествено продължение на пазарната стратегия на телекома. Чрез тази сделка Мтел получи сериозна преднина пред основния й конкурент в този пазарен сегмент Виваком и унищожи мечтите на Теленор за лесно навлизане в сектор, в който първоначално нямаше планове да участва.

Финансовите резултати на телеком индустрията у нас категорично показват, че „пакетирането“ на услуги е печеливш ход. Първа пулса усети Виваком, която години наред водеше пазара, възползвайки се от постоянните трусове в топ мениджмънта на Мобилтел. 2017 маркира изравняване на пазарните сили на двата телекома - предложенията са все по-добри, а цените продължават да падат.
 

Стрийминг на традиции


Отиващата си година показа, че българският пазар по нищо не отстъпва на западните по потребителски изисквания към иновации и дигитализиране на всекидневието. Усетили това, и трите оператора фокусираха усилията си върху един конкретен елемент от своите постпейд планове (абонаменти), а именно мобилната телевизия. И ако преди Виваком включваше TV GO само към премиум предложенията, днес компанията предлага телевизионната добавка (add-on) дори към най-евтините планове. Диференциацията вече се случва на ниво включени канали, а не на самата екстра.

След кратко фиаско и публичен отпор на директното налагане на добавката Mtel Sport, Мобилтел все пак успешно интегрира своето телевизионно стрийминг предложение Mtel NOW. Теленор също има своя принос за развитието на този пазар с добавянето на on-demand услугата HBO GO към по-скъпите си планове. Макар привидно трите услуги да вършат едно и също, в същността си те конкурират на друга сцена. Мтел и Виваком играят с традиционна телевизия в джоба на всеки, докато Теленор залага на определяното от експертите като дигитално бъдеще, а именно - интернет телевизията. Към края на тази година телекомът получи и индиректно „побутване“ в този аспект с официалното локализиране и имплементацията на агресивна маркетингова политика за увеличаване на абонатите от страната на самата HBO. Това оставя Netflix като единствената неексплоатирана и незаслужено пренебрегвана алтернатива на HBO, която би могла да влезе в полза на някой от двата конкурента на норвежците.

Сезам, ъпгрейдни се

Привидно отказала се от директно навлизане на пазара с оптичен интернет и IPTV, през 2017-та Теленор продължи с инвестициите в мобилни планове и дигитални иновации. Успехът на услуги като „Лизинг от ден едно“ и iPhone като оборотен телефон докато тече ремонт на епълско устройство, дадоха куража на Теленор да продължи диференцирането си. Тази година това се случи с услугата Upgrade, която позволява на потребителите да обновяват телефона си всяка година. Във времена, в които Мобилтел, благодарение на солидния трансфер на топ мениджъри от Виваком, премина към политика за субсидиране на телефони само в деня на подписването на договора, услуги като Upgrade действат като глътка свеж въздух за технологичните ентусиасти.

Преливане на практики

Вивакомската инфузия в Мтел доведе и до други интересни практики през тази година. Бъдещият A1 заложи на два елемента - деконструиране и споделяне на елементи на плановете.

Провокирани от новите роуминг регулации, продукт на десетгодишна битка на европейско ниво, Мтел извадиха мобилния интернет от плановете и го превърнаха в пожелателен елемент. Под маската на „повече свобода и избор за клиента“, операторът се възползва от тънка, но напълно законна, вратичка в европейската регулация. Именно екстракцията на интернета доведе до комичната ситуация планове с висока такса да предлагат пренебрежително малко мобилни данни. Телекомът все пак започна да смята интернета по по-благоприятната схема за клиентите след негативния публичен отзвук в социалните мрежи.

Тази година Мобилтел върна на сцената и една позабравена практика, въведена първо от Виваком - споделянето на интернета с други номера. Услугата позволява клиентите да споделят с близките си наличните мегабайти. Само времето ще покаже дали тази екстра ще е позитивна за финансовото представяне на компанията. Услугата обаче със сигурност е по-достъпна от предложението на Виваком, което ограничаваше възможността за подаряване на мегабайти само до номера с един и същи титуляр.

Ефектът на отиващите си такси за роуминг


„Падането“ на роуминга е приветствана промяна, която символизира безпрецедентната победа на Европейската комисия над телекомуникационния лобизъм в Съюза. Притесненията, че мобилните оператори ще вдигнат цените след въвеждането на по-ниските такси за роуминг, се оказаха само частично верни. Технически телекомите не вдигнаха цени, а по-скоро запазиха нивото на сегашните. Въпреки леката обраност в промоционалните предложения, оферти като двойно повече мегабайти или минути към международни дестинации са факт и през настоящия коледен сезон. Осезаем е и спадът на т.нар. „скрити“ оферти, които се предлагат само на място в магазина или по телефона при пренос на номер или преподписване на договор.

2017-та символизира промяната - на потребителските нагласи, на предложенията, на очакванията, но и на стремежите. Дигиталното бъдеще определено е светло, а имайки предвид слуховете за развитие на LTE-A мрежа от някои оператори, то със сигурност ще е интересно.

*Всички публикации съдържат интерпретация и анализ на съответния автор и не задължително позицията на HiComm.