Вероятно сте добре запознати с особеностите на мобилните платформи и техните затвореност и несъвместимост - темата става все по-популярна в последните няколко години. Ясно е, че компании като Apple, Google и Microsoft се стремят да запазят своите потребители максимално задоволени и, разбира се, обвързани с техните софтуер, хардуер и услуги, но проблемът всъщност е доста по-сериозен, отколкото повечето от вас вероятно предполагат. В даден момент бягството от една в друга екосистема се оказва невъзможно


Приложения

Свикнали сме с ограниченията на съвременните магазини за приложения до такава степен, че е трудно да осъзнаем по колко неудачен за нас път всъщност се развива пазарът. Разбира се, икономическата гледна точка винаги е валидна и дори вие, поставяйки се на мястото на корпорациите, бихте искали да имате максимални приходи. В идеален свят обаче правата на потребителите би трябвало да имат определена стойност, която да остане неприкосновена. 

Замисляли сте се, че когато купите дадена игра ("Angry Birds Space", например) от App Store, трябва да купите още един лиценз за нея под Android? В своята същност обаче заглавието е идентично и не получавате добавена стойност. Нещо повече, няма директен и лесно достъпен за всички начин за прехвърляне на напредъка и постиженията. Това се отнася за почти всички съвременни игри и приложения. Дигиталната умора и мисленето в стил "Поредните 99 цента, какво толкова?" на потребителите често ги карат да забравят основните си права. Нека обаче направим сравнение с класическия пазар на съдържание. 


"Трябва да купите това CD няколко пъти"

Покупката на защитена с DRM права музика може да ви коства стотици и дори хиляди долари, ако някога решите да смените екосистемата, в която я слушате. За щастие Apple направи добре дошла промяна в iTunes преди няколко години и премина към изцяло отключен модел след 6 години ограничения, свързани с DRM правата. 

Притежанието на физически носители обаче продължава да носи своите предимства. Обикновено цените на музика и книги не са много различни в аналоговото и дигиталното пространство, но пък книга върху хартия може да бъде четена навсякъде, без значение от устройството, операционната система, компанията, ограниченията и всичко останало. Стандартен музикален диск може да бъде внесен във фонотеката ви във всеки музикален софтуер. Филмите на DVD и Blu-Ray могат да се гледат навсякъде - достатъчно е да ги поставите в оптичното устройство. Освен това получавате добавена стойност под формата на обложка, да не говорим за лимитираните издания с бонуси.

Трябва ли обаче да оставаме в епохата на аналоговото, за да се предпазим от опасностите на дигиталните ограничения? Отговорът е "Не". 

Добри примери

Някои дигитални услуги имат учудващо отворена политика по отношение на съдържанието, което създавате (и притежавате) в тях. Пример за това е Data Liberation Front платформата на Google, която дава шанс да изнесете цялата си информация в отворени и лесни за използване стандарти, които да открият нов дом другаде. Няма значение, че това "другаде" може и да не съществува към момента. Gmail, например, няма крайно по-добър масов конкурент, но това не означава, че в даден момент в близкото или далечно бъдеще такъв няма да се появи. Същото се отнася и за всички други типове услуги. 

Водите бележките си в Evernote вече няколко години? Поглеждайки под лъскавия интерфейс и уредена екосистема на услугата, те не представляват нещо повече от контейнери с текст, изображения, видео, аудио и кодове с локационна информация. Всички тези елементи присъстват в една бележка особено рядко. Именно затова симпатичното слонче ви дава шанс да изнесете цялото си съдържание в архив, който да използвате по свое усмотрение в бъдеще. Не, това не е слаб бизнес модел. Това е обикновено уважение към потребителите и техните права. 

Друг отличен пример е Dropbox. Услугата, както със сигурност знаете, представлява просто обикновена папка, която се синхронизира между всички ваши устройства. Тя може да се използва с всевъзможни цели - с всеки изминал ден приложенията, които я използват за съхранение на конфигурационните си файлове, стават все повече. В Dropbox няма нищо защитено или специфично, липсва каква да е "Dropbox магия". Когато Стив Джобс предлага трудна за отказване сделка на тогава съвсем младата компания, той я нарича "функция", а не "услуга". За щастие на потребителите на устройства, различни от тези на Apple, се оказва прав. 

 

Отворени стандарти

След изчитането на сравнително хаотичните мисли в горните абзаци, логично е все пак да се запитате какъв би бил близкият до съвършенство свят, в който услугите комуникират помежду си безупречно и без нужда от преобразуване на формати. Най-точният отговор би бил "Невъзможен". 

Стига да сте достатъчно загрижени за своята дигитална свобода обаче можете да се постараете да използвате повече свободни и отворени формати, поддържани от множество компании и приложения. Примери за това са .txt и .md форматите за текст, незащитените с DRM музикални файлове и, от гледна точка на съхранение на текстове онлайн, напълно прозрачната и съвместима безброй приложения система SimpleNote

Ако трябва да перифразираме пълничкия чичо на Питър Паркър (Спайдърмен), бихме казали, че "С големия избор идват и големите отговорности". Бъдете внимателни. Мислите дълго и задълбочено, преди да направите лесни, но потенциално опасни ходове към използване на затворени екосистеми. Вие не сте потребител с произволен пореден номер, който захранва машината за пари на дадена корпорация. Вие сте личност с име, която има нужда от съвременни решения за улесняване на живота си.