Колкото и бързо да се развива автомобилният свят и нововъведенията в него, компактният клас все още е сред най-търсените от потребителите. Mercedes-Benz изглежда знае това и ни представя едно много интересно предложение в този сегмент. Познатият ни малък и динамичен автомобил е пораснал и е станал по-зрял. От Mercedes са запазили спортния дух на хечбека, но са внедрили множество нови технологии и вече виждаме ниво на лукс, характерно само за тази марка. Производителят не е направил компромис и с двигателите, като имаме обновени и по-ефективни бензинови и дизелови агрегати. Пространството се е увеличило - както за пътниците, така и в багажния отсек.

Отвън А-класата изглежда вдъхновяващо - нисък преден капак и Multibeam LED светлини, които могат да бъдат поръчани допълнително. Хромираните елементи допълват завладяващия екстериор, а познатата ни вече от моделите в по-високите класове предна решетка подчертава динамичния вид на колата. Аеродинамиката не е само привидна и новата A-класа се гордее с най-ниско челно съпротивление в сегмента си.

Вече видяхме обновен интериор в редица модели на Mercedes-Benz и този няма да направи изключение. Таблото е изградено около два “свободностоящи” дисплея, които ще могат да бъдат 7- или 10.25-инчови. Ще можете да поръчате и интериорно осветление в 64 цвята. От Mercedes са се погрижили и за структурната устойчивост и връзките между отделните компоненти, което спомага за тихо пътуване без вибрации. За първи път в тазгодишната А-класа ще видим новата Mercedes-Benz User Experience (MBUX) мултимедийна система. Вграденият софтуер с изкуствен интелект позволява на системата да се самообучава и по този начин да се персонализира и адаптира към нуждите на всеки потребител. MBUX е добър пример за новите технологии, с които А-класа ще улеснява живота на хората, според члена на управителния съвет на Daimler AG Ола Калениус. А-класа вече дори предлага климатизиране на седалките и опция за масаж за предните седалки.

Другото ново е, че за първи път ще може да се движи полуавтономно в определени ситуации. Внедрени са и множество други системи за подпомагане на шофирането. Всичко това е възможно благодарение на усъвършенстваните камери и радари, следящи пътната обстановка на стотици метри разстояние от автомобила. Използват се още пътни карти и навигационни данни. Системата DISTRONIC ще може да помага на водача, като регулира скоростта в множество ситуации, когато се налага. Имаме още активен асистент за смяна на платната, който интуитивно следи за автомобили в другите ленти и предотвратява евентуални произшествия. Ще се чувстваме много по-сигурно в автомобила благодарение на активния спирачен асистент, който може да предотврати напълно или да смекчи неизбежен сблъсък с друг автомобил или пешеходец. Системата PRE-SAFE PLUS разпознава кога ще възникне сблъсък отзад и активира спирачките, за да смекчи тласъка, възникващ при такъв удар. Още за сигурността - от Mercedes добавят, че дълго са проучвали реални пътнотранспортни произшествия, за да вложат наученото в новата А-класа. Пътническият отсек е много по-добре защитен благодарение на подобрена конструкция и вложена ултраякостна и пресована стомана.

Избор за това, което може да има под капака, ще можем да правим измежду три двигателя. Нов 4-цилиндров бензинов двигател с работен обем от 1.4 литра, който ще може да изключва цилиндри, когато не са нужни всичките четири. По този начин постига смесен разход от 5.1 л/100 км при 7-степенната автоматична трансмисия с два съединителя и 5.6 л/100 км при 6-степенната ръчна скоростна кутия. Въпросният двигател ще е под капака на разновидността А200 и ще се задвижва от 163 к.с. с 250 Nm въртящ момент. Ако цифрите тук ви се струват малки, за вас има А250, който крие под капака си 2-литров бензинов двигател с 224 к.с. и 350 Nm въртящ момент. Този модел ще е наличен само с автоматична трансмисия. Разходът при него скача до 6.0 л/100 км средно. Все пак разходът остава сравнително нисък благодарение на системата Camtronic, която механично регулира отварянето на клапаните. За почитателите на дизеловите двигатели има A180d, който е задвижван от 1.5-литров мотор с мощност от 116 к.с. и познатата вече 7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител. Новостите при него включват междинен охладител с водно охлаждане, ускорена реакция от турбокомпресора, както и системата за контрол на емисиите AdBlue. 

Новият модел на немския концерн ще може да бъде поръчван от март, когато се очаква да бъде и официалното му представяне пред публика. Ще бъде наличен в автосалоните из Европа малко по-късно през пролетта. По същото време ще бъде наличен и в България. Нямаме търпение да пробваме автомобила, за да проверим всички интересни системи, с които разполага.