С всеки изминал ден наблюдаваме как електромобилите се развиват, техническите им параметри растат, а приложението им става все по-широко. Няма как тази тенденция да подмине автомобилните спортове. След като стартира през 2014 година, състезанието за електрически болиди Formula E бързо набира популярност заради зрелището, което предлага и технологичните иновации, които внася в автомобилния свят. Само четири години по-късно ще станем свидетели на революционни промени, които ще направят спорта още по-вълнуващ. Промените са както в технологиите, вложени в състезателните коли, така и в отборите, които се съревновават. Научете повече в следващите редове.

Преди старт в Рим

За състезанието

Преди да продължим с новостите, ще кажем малко за регламента на събитията. Един сезон от сериите Formula E продължава около седем месеца. Състезанията се провеждат по улиците на десет от най-големите градове по света. Трасетата включват пътища в Ню Йорк, Париж, Рим и Хонг Конг. Съревновават се десет отбора с по двама пилоти във всеки отбор. Всяко състезание дава определен брой точки на всеки от завършилите на челните десет места, като шампионата печели пилотът, събрал най-много точки в края на сезона. Присъжда се и отборна титла, като за нейното отреждане се събират резултатите на двамата пилоти от всеки отбор.

Кадър от Paris ePrix 2017

Кадър от Paris ePrix 2017

Промените в болидите

Едно от основните неща, които ще бъдат променени в новия пети сезон (2018/2019) на състезателните серии, е самия болид, с който пилотите се състезават. По време на тазгодишното автоизложение в Женева беше показано второто поколение коли Formula E. Актуалните автомобили за състезанието се придържат към дизайна на болидите от Formula 1.

Освен, че наподобява Батмобил, дизайнът на новите болиди е с подобрена сигурност, благодарение на новия "ореол"

Новият облик обаче е лишен от познатите широки антикрила в задната част на машината. Това е така, защото във Formula E скоростите не са толкова високи, колкото във Formula 1, следователно нуждата от сила на притискане към земята е по-малка. Това, което се търси, е аеродинамика, която е постигната със страхотни футуристични линии, напомнящи на колата на Батман. Не само формите имат значение за аеродинамиката, а и размерите.

Така изглежда второто поколение на болидите за Formula E

Така изглежда второто поколение на болидите за Formula E

Новите автомобили ще бъдат с 16 сантиметра по-дълги, но с 20 сантиметра по-ниски от досегашните. Оставяйки техническата част настрана, основателят на Formula E, Алехандро Агаг, казва, че ако трябва да нарисувате състезателен автомобил, както си го представяте и да се концентрирате само върху вида му, ще се получи точно този дизайн. Склонен съм да се съглася.

Алехандро Агаг - основател и изпълнителен директор на Formula E

Алехандро Агаг - основател и изпълнителен директор на Formula E

Всички отбори използват едно и също шаси, изградено от въглеродни влакна, което им е предоставено от организаторите на състезанието. След това всеки производител го персонализира със своите цветове и окраски и поставя своята електроника и задвижваща техника вътре. Гумите за всеки отбор също се доставят от едно и също място - Michelin, разбира се. Интересното е, че се използва една и съща гума и при сухи, и при мокри условия. Гумите за новия сезон са по-леки и с по-ниско съпротивление при търкаляне. Ето една предпоставка за по-добра енергийна ефективност и по-висока скорост, но това е само малка част.

От началото на пети сезон на надпреварата, пилотите ще могат да завършат едно цяло състезание, без да сменят автомобилите си. Актуалният регламент съдържа едно задължително спиране в бокс, при което пилотът слиза от своя автомобил с изтощени батерии и се качва в друг, напълно зареден, за да продължи състезанието. Това вече няма да е нужно, защото капацитетът на батериите в новите болиди е увеличен почти два пъти - от 28 до 54 kWh.

Жил Симон: Formula E е завладяваща мисия от техническа гледна точка - дава ни възможността да създадем нещо изцяло различно от всичко останало в моторните спортове.

Колите ще се движат много по-дълго време, но не мислете, че това ще ги направи по-маломощни. Ускорението от 0-100 км/ч ще става за 2.8 секунди, вместо за 3.0, както досега. Максималната скорост вече не е 225 км/ч, а цели 280 км/ч. Естествено, по-добрите характеристики се дължат на повишена мощност. Максималната позволена мощност вече няма да е 200 kW (около 270 к.с.), а ще бъде 250 kW или 340 к.с. Ето защо този електромотор не е от тихите. Звукът от него се измерва с 80 децибела - с 10 повече от на бензинов двигател в серийно производство.

Друго интересно нововъведение в болидите е т.нар. "ореол" или рамката около главата на пилота. Formula E е била задължена от FIA да постави подобно устройство, за да бъде подобрена сигурността на пилотите. Ореолът обаче има и друга функция. По самата рамка е инсталирана лента от LED диоди, които ще показват техническа информация, като например нивото на батерията или в какъв режим на мощност е автомобилът в момента. Така зрителите ще бъдат още по-близо до случващото се на пистата.

Техническият директор на FIA, Жил Симон, смята, че Formula E е завладяваща мисия от техническа гледна точка, предоставяйки възможността да се създаде нещо различно от всичко останало в моторните спортове. Освен това, разработката на иновативни технологии, по време на електрическата революция в автомобилния свят, е вълнуващо предизвикателство, допълва Симон в изявлението си. Да създадеш автомобил, който е много по-мощен и бърз, а в същото време е двойно по-ефективен, е страхотно постижение. Не се съмнявам, че различните производители ще използват постиженията на инженерите за масова продукция и то съвсем скоро.

Електрическият Renault Zoe e-sport concept до състезателния болид Renault Formula E

Електрическият Renault Zoe e-sport concept до състезателния болид Renault Formula E

Как се развиват отборите

Един от основните деятели във Formula E е Renault. Френската компания участва активно в създаването на първия болид за състезанието, заедно с Williams, McLaren и други. Години наред Renault остава основен технически партньор на Formula E. Настоящата 2018 година може да бъде записана като повратна за състезателните серии, защото Renault обяви, че настоящият четвърти сезон (2017/2018) е последния, в който участва.

Spark-Renault SRT_01E - първият болид за Formula E

Spark-Renault SRT_01E - първият болид за Formula E

След три невероятно успешни кампании, в които отборът спечели една индивидуална и три отборни титли, Renault се разделя с Formula E. Един от пилотите на тима е Никола Прост, син на ръководителя на отбора и 4-кратен шампион във Formula 1 - Ален Прост. Нико Прост печели няколко състезания във Formula E, редом до съотборника си Себастиен Буеми, който печели и титлата при пилотите в сезон 2.

Отляво надясно: Жан-Пол Дрио, Ален Прост, Никола Прост и Себастиен Буеми

Отляво надясно: Жан-Пол Дрио, Ален Прост, Никола Прост и Себастиен Буеми

Това далеч не означава, че Renault ще влага по-малко ресурси в моторните спортове. Напротив, напускането на Formula E от страна на френския тим е с цел отборът да се съсредоточи върху участието си във Formula 1. През 2016 година Renault се завърна в най-гледаното автомобилно състезание в света след 5 годишно отсъствие, като отборът хвърля сериозни усилия, за да се качи отново на подиума. През изминалия сезон привлече опитния Нико Хюлкенберг, който е печелил 24-часовото състезание на Льо Ман, както и Карлос Сайнц младши, син на двукратния шампион от WRC - Карлос Сайнц. Двамата пилоти завършиха в челната десетка през 2017 година, а Renault зае шестата позиция при конструкторите. Очакваме още по-сериозна офанзива в бъдеще.

Себастиен Буеми - шампион във Formula E с Renault

Себастиен Буеми - шампион във Formula E сезон 2015/2016 с Renault

Напускането на Formula E от страна на отборът на Renault все пак не означава край на участието на компанията в състезанието. На нейно място в сериите ще влезе другата част на едно от най-успешните дружества - Renault-Nissan. Nissan ще стане първият японски отбор, взел участие в състезанията с едноместни електромобили.

Болидът на Nissan за петия сезон на Formula E

Болидът на Nissan за петия сезон на Formula E

И въпреки че емблемата на автомобила ще е на Nissan, това, което го задвижва е разработка на Renault. През последните две години, инжинерите на френската компания са разработвали технологиите, с които дружеството да продължи доминацията си във Formula E. Също така Буеми и Прост ще продължат участието си в сериите като пилоти на Nissan. Отново на изложението в Женева стана ясно и как ще изглежда самият болид на японската компания.

Друг производител, който ще влезе във Formula Е, е BMW. Немците ще си партнират с Andretti Autosport - отбор с 25-годишна история в моторните спортове. BMW и Nissan се присъединяват към Аudi, Jaguar и Citroen, като участници в сериите Formula E. Така все повече водещи производители се насочват към състезанията с електромобили. Всичко това дава сериозни предпоставки за зрелище от първа класа.

Бензинтът в кръвта става ток в плътта

Зрителите няма да останат разочаровани, а също и потребителите, които нямат търпение тези блестящи технологии да станат по-достъпни и да навлязат по-сериозно в заобикалящия ни свят. Няма и как да останете безразлични пред болиди с изумителен дизайн, "летящи" по градски улици, които за разлика от пригодените за състезания писти, имат неравности и други изненади. Напрежението е огромно и както всички надпревари, това е изпитание за физиката и психиката. Тук дори може би е в повече. Но чувството със сигурност е невероятно. Предлагаме ви да се запознаете с елементите от състезанието, чрез видеото тук:

Formula E набира все по-голяма популярност, бидейки излъчвана в национален ефир в десетки държави. Дали има всичко необходимо да заеме мястото на Formula 1 в сърцата на хората с бензин в кръвта? Ако бензинът в кръвта се превърне в ток в плътта, защо не?