Времената са вълнуващи за автомобилната индустрия. В последните 15 години автомобилът като технология еволюира и вече не е просто двигател, колела и седалки. Колите вече са сложни джаджи, свързани помежду си, управляват се отдалечено и се зареждат дори от контакта вкъщи. В близкото бъдеще тези технологии ще променят изцяло начина, по който функционират модерните градове. Ако и вие сте решили да оставите конвенционалните двигатели с вътрешно горене в миналото и да преминете в бъдещето още сега, има няколко неща, които трябва да знаете.

Ще започна с видовете автомобили с алтернативно задвижване, към които можете да се обърнете, както и абревиатурите, които ще улеснят ориентирането ви. Има хибриди (HEV), които използват двигател с вътрешно горене и електромотор. Тези автомобили използват кинетична енергия или генератор, който да зарежда батериите на електрическия двигател. Съществуват и plug-in хибриди (PHEV), които използват същата технология, но имат и външен вход за зареждане на батериите от електрическата мрежа. Тъй като почти всички хибриди, които се произвеждат в момента, са PHEV, ще говорим само за тях. Има и изцяло електрически автомобили (EV или PEV), както и автомобили, захранвани от горивни клетки (FCV или FCEV).

Хибриди

Ако искате да спасите планетата, но и да можете да тръгнете на път, без да се замисляте, вероятно хибридът е добро решение за вас. Повечето хибриди имат възможност за сравнително кратък пробег на батерия - няколко десетки километра. Но ако не изминавате повече от дома си до работното място например, може да минат седмици, докато се наложи да зареждате гориво. След години ще е трудно да се намери автомобил, който не е хибрид или електрифициран по някакъв начин, но необходим ли ви е такъв сега?

Освен плюсовете, споменати по-горе, винаги има и минуси. Хибридните автомобили все още са по-скъпи от тези, които се задвижват само от двигатели с вътрешно горене. В същото време, ако нямате гараж с електрически контакт или зарядна станция на работното си място, която да можете да използвате, когато прекарвате повече време на едно място, то едва ли ще извлечете максимума от притежаване на PHEV. Батерията все още ще се зарежда от генератора, докато автомобилът се движи, но има много зависимости за това и трябва сериозно да прецените режима си на придвижване, преди да си купите хибрид. В крайна сметка може да се окаже, че отново ще разчитате основно на бензиностанции, за да се придвижвате из града и извън него.

Един от най-разпространените и достъпни хибридни автомобили е Toyota Prius, чиято цена у нас е малко над 50 000 лева. Цената на набиращия популярност Hyundai Ioniq PHEV е над 60 000 лева, но производителят твърди, че смесеният разход пада до 1.1 л/100 км в идеални условия. Предложения има и във високия клас като страхотния BMW 530e, който струва над 110 000 лева, с около 15 000 повече от бензиновата 5-а серия. Да, ще се грижите по-добре за планетата ни и ще понижите разхода на гориво, но колко бензин ще си купите с 15 000 лева?

Електрически автомобили

Автомобилите, които се задвижват изцяло от електрическа енергия, не отделят никакви вредни емисии, затова се водят най-добрите приятели на атмосферата, и ако наистина сте решили да спасявате планетата, то това е логичният избор. Поне така се твърди в рекламите, защото електричеството, с което се зареждат тези автомобили, се генерира в централи, които според мнозина вредят не по-малко на околната среда, отколкото стотици хиляди бензинови двигатели. И все пак колкото и електричество да използвате, парите, които ще спестите от течни горива, няма да са малко. Тук обаче се връщаме на факта, че ако нямате зарядна станция на работното си място или у дома, вероятно ще срещнете известни затруднения. Инфраструктурата все още не е достатъчно добре пригодена за използване на електрифицирани автомобили, като обществените зарядни станции са едва няколко. Ето защо трябва да прецените дали парите, които ще спестите от бензин, си струват перипетиите, през които ще преминавате. Поне докато не бъде изградена необходимата инфраструктура.

Вече има автомобили с дълъг пробег с едно зареждане – около 400 километра, каквито са Tesla например, но това не променя факта, че самото зареждане отнема няколко часа. Сравнени с няколкото минути на бензиностанция, тези няколко часа могат да се окажат проблем. Освен това автомобилите с подобен пробег отново ще ни струват много пари и са трудно достъпни, особено в България.

Електрическите автомобили имат и друго предимство – те са страхотни за управление. Лесно и удобно е, на практика има само една скорост и имате цялата мощност моментално. Това означава, че ще ускорявате без забавяне и ще сте много пъргави в града. Освен това електромоторът е тих, така че най-шумната част ще е търкалянето на гумите по асфалта, а и можете да забравите за обслужването с масло, филтри и други консумативи.

У нас съществуват сравнително бюджетни решения за електрически автомобил, сред които e-Up на Volkswagen, който струва малко над 50 000 лева. Неговият пробег с едно зареждане е между 120 и 160 километра, така че за нашите географски ширини изглежда като чудесно решение. Малко по-висок клас изпълнение е е-Golf например, с който ще можете да изминавате между 200 и 300 км срещу 75 000 лева. Толкова струва и премиум вариантът на Hyundai Ioniq EV, чийто пробег е сравним с този на e-Golf. Интересен избор е и новото Renault Zoe, което има пробег около 300 км и цена между 63 000 и 67 000 според оборудването.

Автомобили на водородни горивни клетки

Не мога да не кажа няколко думи и за този вид автомобили, въпреки че използването им в България на практика е невъзможно. Автомобилите с горивни клетки съчетават най-добрите черти на гореспоменатите. Зареждат се за няколко минути, също както бензиновите и дизеловите коли. Освен това имат и всички плюсове на електрическите коли, защото всъщност са такива. С тази разлика, че зареждането на батериите се осъществява от друг източник. И така ще имате кола, която можете заредите бързо, а всичко, което тя ще отделя вследствие на работата на мотора, е чиста вода. Точно така, емисиите, които отделят FCV колите, са вода, достатъчно чиста за пиене.

На Балканите все още има едва няколко зарядни станции за водородни автомобили – в Гърция и Турция. Ако искате да използвате такава кола, можете да го направите, без да изпитвате затруднения, в няколко района на щата Калифорния в САЩ или в Япония. Доста време ще мине, докато тези автомобили станат по-разпространени, ако това се случи изобщо, така че това за момента не изглежда като възможен вариант.

В заключение

Технологиите, влагани в модерните автомобили, се развиват все по-бързо. В следващите няколко десетилетия със сигурност ще имаме все по-добри условия и по-достъпни екологични автомобили. Така ще можем да пестим средства, а и да не замърсяваме толкова много планетата. Ако искате да имате автомобил, който вреди по-малко на околната среда, можете да го направите още сега. Но докато не бъде изградена необходимата инфраструктура и нямате идеални условия за зареждане на автомобила си, трябва да се приготвите за известни затруднения, а и не се знае дали ще спестите много.

Тук е моментът да се замислим дали кокошката е първа или яйцето. Ще чакаме ли изграждането на зарядни станции във всеки паркинг, бизнес център или жилищна сграда, за да започнем да купуваме електрически коли? Или по-скоро ще минем през някои трудности, за да потърсим по-добрите условия? В крайна сметка предлагането не се ли определя от търсенето?