Вече около два часа се намирам в задръстването на автомагистрала „Хемус“ - там, между тунелите. Времето обаче е прекрасно - небето е ясно, слънцето припича съвсем леко, типично за пролетния сезон. Може би най-приятният от всички? Да, когато не си заобиколен от коли. Единственото, което ме успокоява, е интериорът на новата Mazda6 AWD и времето, в което мога да го разгледам и усетя. Какъв по-добър тест за удобство на автомобил от това да седиш в него почти на едно място, без изход? И още една добра новина - „Хемус“ ми позволи да усетя всички новости в японския автомобил.

Дух в броня

Ако автомобилите днес са модерните ни колесници със стотици коне, то външният облик е бронята, която ги обгръща. И подобно на самураите и рицарите на отминалите времена, така и тези полезни машини носят своите доспехи, изваяни така, че да бъдат едновременно удобни, но и да бъдат носени с гордост. Именно така изглежда и новата Mazda6 AWD. Моделът премина през по-сериозен фейслифт в края на 2014 година и при вариацията от 2017 визуалните промени не са толкова драстични. Всъщност, погледнато отвън, единствено по-големите мигачи на огледалата за обратно виждане са това, което ще ви издаде, че шофирате последен модел Mazda. Но така или иначе обликът вече беше на нужното ниво, следвайки и доразвивайки дизайн линията KODO. Най-общо тези четири букви олицетворяват разбирането на Mazda, че автомобилът не е просто сбор от метал, а нещо „дишащо“, нещо, носещо своя душа. И това се усеща още в момента, в който зърнете Mazda на пътя. Благодарение на плавните линии, чието начало можем да открием още от силната решетка, да проследим извивките им през съсредоточените фарове, за да ни отведат през предните калници, покрай вратите, чак до задницата.Там откриваме подобни елементи, за да бъде обликът завършен, за да има синхрон. Тъй като имах възможност да тествам новите модели Mazda6 след фейслифта преди няколко години, винаги именно предницата оставяше най-силно впечатление у мен. Хромираната линия, която минава под голямата решетката и се включва под стъклото на LED фаровете, за да образува една цялост, е подсилена от по-мускулестите калници, леко „нацупената“ малка решетка и хромираните елементи около фаровете за мъгла. По този начин автомобилът изглежда така, сякаш е готов да се изстреля по пътя като хищник, дебнещ, събиращ енергия за скок.Може би по-важното тук е, че Mazda успя да изгради силна собствена идентичност във всички свои автомобили, но те все пак да бъдат приобщени към общия език. Така, винаги когато видите кола на японския производител на пътя, ще познаете марката - нещо, което липсваше на компанията преди повече от десетилетие.

Докато съм на темата за дизайна, красивият външен вид е довел до малко по-скосени стълбове на предното стъкло и по-бързо спускане към задницата, което намалява леко зрителното поле. При по-високите нива на оборудване емблемата е 2D, но това е малката цена, която трябва да се плати за усъвършенстваните сензори i-active и технологията за разчитане на пътните знаци.Общото ми впечатление от дизайна остава положително - новата Mazda6 AWD има защо да носи гордо бронята си, която ясно загатва за силния й дух.

Аз, центърът

Все още съм в задръстването, което ми дава възможност да обходя спокойно с поглед интериора. Изглежда ми познат, тъй като е почти изцяло запазен спрямо Mazda 6 AWD 2016, като промените са малко. Основно ги откривам в новия волан, който запазва централната си позиция спрямо тялото, възможност за кожа напа в най-високото оборудване, сякаш по-приобщения към таблото екран на инфотейн­мънт системата и подобрения информационен екран, разположен най-вдясно в уредите за шофьора, веднага след оборотомера и скоростомера. Той вече е малко по-голям, с по-добра резолюция и показва повече информация - от информацията за пътуването (разход,изминати километри), през спазването на лентите, компас и т.н. Подобрен е и HUD дисплеят, който дава нужната ви информация пред очите ви, без нужда да откъсвате поглед от пътя. Той също е с подобрена резолюция, повече цветове и винаги е готов да напомни за ограничението благодарение на камерата, която разпознава знаците, да ви сигнализира, ако напускате платното, или да ви предупреди за следващия завой от зададения маршрут.Най-сериозната разлика обаче е във волана (с възможност за подгряване), който идва с по-удобна форма на вече по-добре комбинираните бутони, за да се ориентирате по-бързо и лесно и да имате по-добър контрол.

Иначе интериорът продължава да носи приятното чувство, че получавате повече, отколкото плащате. Арматурното табло е изработено от мек материал и хромирани елементи, а в по-горните нива на оборудване откриваме и изкуствена кожа с цвета на седалките. Същата можем да открием и по вратите. Всичко в интериора е точно на мястото си и най-важното - поставя шофьора в центъра си. Така всеки важен елемент е леко насочен към водача. Единствената критика тук е за подлакътника, който е прекалено къс.

Новият (ляво) и старият (дясно) волан

В централната конзола откриваме още контролите за климатичната система, които се усещат добре при завъртане, скоростния лост и контролите за управление на инфотейнмънт системата. Тя се визуализира на 7-инчов сензорен екран, който в новия модел е с подобрена резолюция, а навигирането из менютата е бързо. Ако колата е в спряло положение, можете да го правите чрез тъчскрийна, но в движение единственият вариант е чрез въртящия се контролер и преките пътища около него.Самата инфотейнмънт система е от по-семплите на пазара, което може да е както минус, така и плюс. Навигирането из нея е лесно и бързо ще я научите, като големите липсващи в момента са Apple CarPlay и Android Auto. Едно от по-интересните менюта е това с приложенията, откъдето проследявате разхода на автомобила и системите, които в момента черпят енергия. За това роля има технологията i-loop, чия­то цел е да намали разхода. Тя събира кинетичната енергия от спиране, съхранява я и я използва за задвижване на електронните системи, за да не се черпи от акумулатора. И тъй като стана въпрос за разход - след интензивно шофиране, над 2 часа в задръстване и градски трафик средният разход беше 6.9 л на 100 км.Оглеждам се още веднъж. Да, предните места са обширни, а отзад има достатъчно място. Така, ако шофьорът отпред е около 1.86 м, човек със същия ръст може да седне спокойно зад него, като има и достатъчно място над главата му. Седалките са удобни, а при по-високите нива на оборудване настройката на предните две е електронна, като шофьорът дори може да запамети позицията й.

Отново на пътя

Разбира се, всяко задръстване има своя край и отново се движа по „Хемус“. Автомобилът, който шофирам, има 2.2-литров дизелов двигател със задвижване на всички колела (AWD), 6-степенна автоматична скоростна кутия и 175 к.с. Инженерите на Mazda са се постарали да впрегнат силата на AWD, която тук е напълно автоматична и ускорението се разпределя добре между предните и задните колела, за да бъде автомобилът по-стабилен.

Прави ми впечатление и лекотата, с която новата Mazd6 AWD се шофира през неприятните части от пътя - неравности и завои. Една от причините е технологията G-Vectoring Control (GVC), която не носи допълнително тегло на колата, тъй като е допълнителен софтуер. Тази светкавична система усеща кога влизате в завой и скоростта, с която го правите, за да намали автоматично въртящия момент. Промяната е лека и няма нищо общо с това да вдигнете крака си изцяло от педала за скоростта и е на светлинни години от спирачката. Промяната е до 0.05 g, и то в най-екстремните случаи! За пример отместването от педала за газта води до спад от 0.20 g.

Тази малка промяна води до леко изместване на натоварването към предната ос, което подобрява контакта с пътя и взимането на завоя е по-стабилно и плавно.От Mazda споделят, че разработката на тази технология е отнела около осем години и днес е възможна благодарение на развитието на Skyactiv и двигателите, които имат огромен и бърз контрол върху въртящия момент. Това се потвърждава и от факта, че за активирането на GVC са необходими едва 0.05 секунди. Като резултат от това корекциите, които стандартно се налага да правите в завой, намаляват драстично - онези, когато сте подали малко повече скорост, след това намалявате, после пак подавате и леко бутвате волана в едната или другата посока. При излизане от завоя GVC вече се е оттег­лила, въртящият момент се нормализира и тежестта се измества към задната ос - отново за по-голяма стабилност. GVC не може да бъде изключвана и работи само при подаване на газ при влизане в завой, за да елиминира именно споменатите допълнителни корекции. Технологията се включва и при неравности по пътя и намалява изместването на тялото, а другата й полезна страна е при мокра настилка и сняг, където рискът от занасяне е допълнително намален.

Умният автомобил

Именно GVC ме кара да се замисля за развитието на Mazda. Синхронът между шасито и технологиите, зададен от Skyactiv, дава възможност за подобни софт­уерни решения, като това може да не е последното. Иначе новата Mazda6 AWD (тествах версията с най-високо оборудване, като цената е под 80 000 лева) разполага и с всички необходими системи, за да бъде и по-безопасна. Освен уведомлението за автомобил отляво или отдясно колата засича много по-добре линиите и дори активно ви помага да ги спазвате. Налична е автоматична спирачка за града, като може да избегне удар, ако се движите с до 50 км/ч, а вече разпознава и пешеходци. Благодарение на споменатата по-горе камера изчислението за разстоянието спрямо колата отпред е по-точно, а това е довело и до по-добър адаптивен круиз контрол - просто задавате скоростта, а автомобилът я поддържа и намалява, ако дистанцията с колата отпред стане по-малка. Ще получавате и сигнали за колата отзад, а при паркиране е налична само камера назад. Липсва 360-градусов поглед.

Очаквайте скоро и подробна информация и първи впечатления от новата Mazda CX-5.