Събота. Началото на април. Слънчево време. Три важни предпоставки за няколко часа свобода от всички задачи, текстове, новини, интернет, социални мрежи, PS4 и всичко останало, което приковава вниманието към екран. Излязох с дрехите, с които бях - къси панталони и домашната ми фланелка, на която се мъдрят Железният човек и Капитан Америка. Нямах намерение да се срещам с никого или да търся придружител - исках просто да поема по пътя и да достигна до някое спокойно място, където буквално да открадна час извън типичното ежедневие. Сигурен съм, че много от вас ще ме подкрепят в подобно кратко “бягство”, също както съм сигурен, че и при вас това е все по-голяма рядкост. Динамичните времена, в които живеем…

С няколко бързи крачки по стъпалата се озовах на паркинга зад блока (предимството да живееш на първия етаж) и отключих тестовия Seat Arona*. Добре, истината е, че и това беше една от причините, поради които търсех “бягството” - да изляза и извън градските улици с новото компактно SUV на Seat. До този момент автомобилът ме изненада приятно, но тестът продължаваше.

Познатият път

Когато тествам автомобил, обикновено има едно-две места, към които се насочвам, за да направя нужните ми снимки. Тръгнах към едно от тях - яз. Панчарево. Времето предразполагаше да мина от другата страна и да уловя приятни кадри. Съботният трафик, честно казано, ме изненада, но свалените прозорци бързо ми напомниха защо - топлото време беше разбутало домовете и хората жужаха из града в търсене на изходите му и глътката свеж въздух.

Хвана ме поредният светофар, което ми даде възможност отново да огледам интериора на Arona. Интересно е, че Seat се включва малко късно в най-популярния сегмент днес - субкомпактните градски SUV-та (B-SUV). Докато някои компании вече пускат обновените версии на най-силните си модели, Seat тепърва представи първото поколение на Arona. В това няма нищо лошо, още повече, че след изключително добре балансирания и по-голям Ateca (C-SUV) Seat си заслужи вниманието на всички. Сега оставаше за Arona да ни покаже дали ще запази приятните впечатления.

Arona е базиран на добре познатата ни платформа MQB А0, която се използва за братовчедите му Skoda Karoq, VW T-Roc и най-новото поколение на по-малката му сестра Seat Ibiza. Спрямо нея Arona е с около 8 см по-дълъг (4.14 м), просветът е увеличен с около 7 см, но широчината се е запазила. Достоен представител на субкомпактния градски SUV, което го прави удобен именно за това - кръстосване на градските улици - нещо, което ми се наложи да правя продължително време предишния ден.

Връщам се отново на интериора. Въпреки че мога да се причисля към по-едрите (за да не бъда прекалено рязък към себе си), се чувствам удобно в купето. Седалките са много удобни, а видимостта е отлична - големите стъкла осигуряват добър изглед около автомобила, въпреки че самата позиция не е чак толкова висока.

Прокарах ръка по таблото. Линията е приятна, а всичко е поставено на удобно място за водача. Долната част на таблото е визуално отделена с различен тип матова пластмаса, а в модела, който тествах с по-високото оборудване Xcellence, тя беше изготвена в светлосив цвят. Той се срещаше още на волана, на страните на централната конзола и дори в някои от елементите от екстериора. Винаги ми допада подобен тип приобщаване в дизайна, което дава завършеност. На вратите комбинацията е от пластмаса и плат. Цялостно интериорът е просторен, всичко вътре се усеща здраво и солидно, големите стъкла пускат много светлина и ще се почувствате добре. Това, което обаче преобладава, е твърдата пластмаса по таблото и вратите, която не носи високо чувство за лукс, а оставя впечатление за една идея по-обран интериор. Разбира се, тя е съобразена с цената на модела, която го прави много конкурентен, и смятам, че това е по-малката жертва, а и не носи неудобство. Ако все пак търсите повече меки материали, можете да се насочите към най-високото ниво на оборудване FR, въпреки че смятам, че и с Xcellence ще се чувствате добре.

Пред водача са два цифрови инструмента, разделени от малък екран, на който да получавате нужната ви информация - навигация, разход, статистика за пътуването, телефон, настройки и т.н. Воланът е удобен, формата му е леко спортна, а това отговаря и на духа на Arona, който са търсели от Seat. На волана са и нужните бутони за телефон и навигация из споменатия екран. Моделът идва и с автоматичен круиз контрол, който настройвате от отделен лост. Работата с него е лесна, но ще имате нужда от малко време, за да свикнете. В страничните огледала пък ще видите и сигнала за сляпа точка (много удобен), а Arona идва и с богат набор от технологии. Приятно е, че много от тях ще откриете и в по-ниските нива на оборудване - нещо, което трябва да даде преимущество спрямо конкурентите. От автоматичната спирачка за града, която засича и пешеходци, безжично зареждане на мобилния телефон (ако поддържа), помощна система при потегляне от наклон, асистент за автоматично паркиране, камера за обратно виждане и още някои дребни приятни изненади. Не мога да не поздравя Seat за мястото, на което са сложили безжичното зареждане и малките прегради, които пречат на телефона ви да се мята в различни посоки, докато шофирате. Дребен, но приятен детайл.

Различният път

Подминах Околовръстното и продължих да се движа към Панчарево. Когато наближих, реших, че познатото място невинаги означава най-доброто. Ускорих и продължих пътя си. Време беше за добре познатите ни завои към Самоков. Колите в моята посока бяха малко и си позволих да ускоря. Истината е, че колкото повече карах Arona, толкова по-добре се чувствах и толкова по-приятно беше шофирането. Затова и не спрях. Ако изключим моментите, в които колата е средство за работа и придвижване, шофирането всъщност носи удоволствие на водача. От Seat разбират това и правят всичко възможно това усещане да се предаде и в Arona. Тъй като SUV-то не е толкова високо и голямо, няма да усетите голямо накланяне в завоите и управлението е много директно - веднага ще усетите как колата се подчинява на завъртането на волана, дори да е по-леко. Това ми хареса и може да си позволите дори една идея по-агресивно шофиране. Удобно е дори и за града, малките му улички и всеки опит да паркирате на ценното място, една идея по-голямо от колата ви. Шофирах Arona с еднолитровия турбо бензинов двигател с 3 цилиндъра (1.0 TSI) и 115 к.с. Мисля, че това е и сред най-добрите решения за този модел. Предлага гъвкавост и добро ускорение дори при малко по-висока скорост (70 км/ч), без да е прекалено “жаден” (в моя случай малко над 7 литра на 100 км, но това е при тест). Разбира се, не можете да очаквате чудеса и при по-високите обороти е малко шумен, но е много добър избор. Моделът се предлага и с по-маломощния (95 к.с.) вариант, но мисля, че е по-добре да го прескочите, ако търсите по-голяма свобода на движението. Имате избор и от дизелови двигатели (1.6 TDI с 95/115 к.с.) или най-мощния 1.5 TSI EVO (четири цилиндъра с изключване на два, когато не са нужни) със 150 к.с. Последният е наличен с най-високото ниво на оборудване (FR).

Не очаквайте много по-голям разход, но той е вашият избор, ако търсите по-спортното усещане, особено комбиниран с автоматичната скоростна кутия и адаптивно окачване, което да ви даде още по-голяма свобода. Да, колата е по-бърза, но цената скача и ако не търсите това, двигателят, който карах, е напълно достатъчен за този модел. Дори в комбинация с 6-степенната ръчна скоростна кутия, която е в златната среда. Окачването не е прекалено меко, дори е една идея по-твърдо от типичното за SUV, но това му помага за по-спортното усещане. Мисля, че от Seat са открили добър баланс и всъщност автомобилът се справя добре за класа си с неравностите по пътищата, които за съжаление са станали съвсем нормални за нас. Единствено външният шум от вятъра е повече, отколкото ми се иска, но цялостното поведение на пътя на Arona е на високо ниво, а богатият избор от доказали се двигатели е добра новина за различните потребители.

Продължих да карам. Чувствах се добре. Подминах Искър, но реших, че е време за почивка и снимки. Погледнах навигацията на 8-инчовия екран на инфотейнмънт системата. След няколкостотин метра се отклоних в малък населен район. Скоро асфалтираният път свърши и последваха неравности. Тук градското SUV показа един от плюсовете на класа си - по-високия си просвет. Леката кола пред мен не се справяше толкова добре и я задминах. Няколко минути по-късно се озовах на брега на язовир Искър, но от другата му страна. Спрях почти до водата.

Независимо кое ниво на оборудване изберете, ще имате сензорен екран (от 5-инчов до 8-инчов) за удобно управление на настройките и връзка с телефона. Последното можете да го направите чрез Bluetooth, MirrorLink, Apple CarPlay или Android Auto. Около екрана имате преки пътища за най-често използваните функции, като бутоните са сензорни и понякога може да не усетите дали сте натиснали точния - това е минусът им. Иначе менютата са удобни и системата има сред по-приятните и функционални интерфейси днес. Допадна ми, а това, в което наистина се влюбих, е аудио системата Beats, налична в модела, който тествах. И това ме изненада – Beats не са точно моят стил пресъздаване на музика, когато говорим за слушалки, но тук системата от шест колони и субуфер с обща мощност 300 W се справяше еднакво добре както с електронна музика (за да я определя по-общо), така и с рок и по-твърди песни. С първаото повечето системи се справят, но особено последното е рядко срещано явление.

Финалната точка

Не това беше целта ми, когато излязох по-рано днес, но бях на точното място. Слязох от колата. Arona изглеждаше добре тук, на песъчливия бряг. Дизайнът напомня Ibiza, но с по-големите размери, по-изразителната решетка и допълнителните SUV елементи. Горната решетка е по-малка, което прави долната да изпъкне още и да даде лека агресия на предницата, въпреки по-комактните размери на возилото. LED фаровете също допринасят за това усещане, а дневните LED светлини ги ограждат и подчертават. Пластмасовите елементи, които защитават калниците (така се търси SUV вид), продължават по профила и достигат до задницата. Над дръжките пък върви линия, която се заиграва със светлината. Моделът може да бъде поръчан с различен по цвят покрив (нещо стандартно за модерните градски кросоувъри), а приятна добавка е панелът, който съдържа буквата X и разделя покрива от долната част на купето.

Задницата е по-типична за този клас, подсилена от LED светлините, но и от гордия надпис Arona - oт Seat искат останалите участниците в движението да знаят кой е пред тях. Багажникът е 400 литра и всъщност е един от най-големите в този клас, а 18-инчовите джанти седят добре на цялата стойка (налични са и 17- и 19-инчови, но мисля, че тези са много подходящи).

Обратно към дома

Както казах и в началото, Seat се включва късно в SUV сегмента, но го прави по добър начин с конкурентни модели. Компактният Arona е автомобил, който се цели да запази добрата цена, но и да позволи високо ниво на персонализиране, осигурява познати и доказали се двигатели и много приятно поведение на пътя. Компромисите са в материалите в купето, по-високия шум в него и изцяло липсата на вариант със задвижване на четирите колела. Последното е ясен знак, че Arona обича повече града и гордо го кръстосва. Мен ме очакваше приятното прибиране към дома с един добре балансиран и забавен за шофиране автомобил.

* Тестовият автомобил е Seat Arona (ниво Xcellence) с 6-степенна скоростна кутия, двигател 1.0 TSI 115 к.с. (85 kW) и допълнително оборудване. Общата цена на този автомобил е 43 490 лева. Цената на Seat Arona започва от 29 700 лева.