Няма почитател на спортните автомобили, който да не е оценил емоцията и несравнимото изживяване, което предлага едно BMW. Каня ви на едно пътуване из следващите редове с каймака на високоскоростните возила. Придружете ме зад волана на най-актуалните BMW M и M Performance модели, за да отпътуваме до една от най-интересните писти на Балканите и да направим няколко обиколки на нея. Ще ви запозная с поведението на BMW M4, ще го сравним с характера на М2, а за десерт ще се качим в най-висок клас премиум спортен автомобил - BMW M5. Новото поколение на баварския флагман, F90 M5, притежава най-доброто от интелигентните технологии за динамика, съчетани с изискана обстановка и комфорт. Искам да ви доближа максимално до усещането, което минава през цялото тяло на човек, когато задвижи тези 600 к.с., така че по-добре затегнете коланите, преди да продължите надолу.

Винаги съм намирал нещо специално в марката BMW - още от дете. Когато бях в предучилищна възраст, семейната ни кола беше BMW E28 520i. Един от най-ранните ми спомени е обикалянето на уличките на Красна поляна, държейки волана му, седнал в скута на баща си. Ето защо винаги потрепвам, когато доближа BMW и влизам вътре, изпитвайки топли чувства. Това обаче е и причината да имам страшно високи очаквания към тези автомобили. Бях напът да разбера дали най-новите представители на М-серията от сърцето на Бавария ще ги оправдаят.

Това е класика, която няма нужда от допълнително описание. Но сега моделите M и M Performance на BMW са по-добри от всякога. Технологии на задвижване, интелигентни системи и неограничена мощност.

Отправих се към М Кар София с бушуващи в мен емоции. Беше дъждовен ден, затова част от мислите ми отиваха в молитви за сухо време, по-подходящо за интензивно шофиране. Малко след това детската радост да се кача в BMW се събуди и постави усмивка на лицето ми. Изпитвах и голямо вълнение от предстоящото каране, но това беше само докато седна зад волана. После забравих за всичко и се потопих в шофирането.

Тестовете на BMW M2, M4 и M5 се проведоха на състезателната писта край Серес, Гърция. Само с две думи ще споделя за начина, по който се придвижих от София до един от най-близките до границата гръцки градове. Вълнуващото си возене ми предложи BMW 540i xDrive. Страхотно е как този автомобил преобразява себе си. От икономичен режим в комфортен, а след това в спортен. Все едно се качвам в друга кола по време на движение. Или просто избирам адаптивния режим и усещам как колата разбира какво искам от нея и отново променя поведението си.

Динамично, комфортно и приятно возене. Неусетно се озовах в Гърция, където GPS навигацията ме водеше по несъществуващ път. Все пак този факт ме зарадва, защото се насладих на “радостта от шофирането” за малко по-дълго време, докато се върна на правилния маршрут.

За да бъда в оптимална кондиция за това, което ме очаква, взех заслужена почивка. А следващата сутрин - мисля, че никога не се бях чувствал толкова щастлив да стана в 7:00 часа. Молитвите ми явно са били чути, защото имахме слънчево, сравнително прохладно и сухо време. Накратко - възможно най-благоприятното за шофиране.

Отправихме се към пистата, където ни чакаха спортните автомобили. Поздравявам организаторите за това, че бяха осигурили възможността да бъдат изпробвани различни модели на марката. Само така може да се усети характерът на всеки един от тях и да бъде разбрана разликата. Това, което научих със сигурност, е, че BMW има автомобили за всеки вкус и абсолютно всеки може да намери подходящата за себе си кола. И още повече - подходящата за себе си настройка на съответната кола. На разположение имахме M4, M2 и гвоздея на програмата - BMW М5.

От началото до края на тестовия ден всичко беше насочено единствено и само към шофирането. Още нещо, за което поздравявам представителите на BMW България. Поради тази причина и аз ще говоря само за усещането от шофирането и ще се опитам да ви пренеса при нас на пистата.

Отдавна имам една необяснима симпатия към BMW М4 и затова се качих първо в него. Още с влизането в автомобила се усеща спортният му дух. Позицията на водача е ниска, а в същото време видимостта е много добра. Звукът на М4 е внушителен, чува се меко, сякаш само ни загатва за мощта си, но го прави много уверено.

Седалката залепи тялото ми на място, нагласих волана на удобната височина и вече бях готов да потегля без повече въпросителни. Това, което първо ми направи впечатление, е колко е стабилна колата на асфалта. Автомобилът е дълъг почти 4.70 метра, а е широк 1.87. Стои ниско над пътя и поне в сравнение с М2 мога да кажа, че е много по-уверен в завоите.

BMW M4 тежи малко над 1600 кг, а теглото е разпределено поравно на предната и задната част, с разлика от няколко процента. Автоматичната трансмисия работи добре, а ако искате да управлявате предавките ръчно, можете да го направите чрез перките зад волана. Тази технология също работи много добре, времето за смяна на предавка е нищожно и можете да се доверите изцяло на това, че автомобилът няма да ви подведе.

Задвижва се от 6-цилиндров редови мотор с обем от 3.0 литра и две турбини. Максималната му скорост е 250 км/ч. Има 425 к.с. и 550 Nm въртящ момент. Тази мощност е налична едва от 1850 об./мин, което се усеща при ускорение след завой. Когато най-много ми е нужна мощност, усещам, че мога да разполагам с нея.

С две думи М4 е идеален автомобил за спортно шофиране. Ускорява страхотно, атакува уверено завоите и стои стабилно в тях. Излиза от кривите без колебания. Има двигател с много равномерна работа и скоростната кутия работи добре. Всичко това позволява много плавно шофиране, а траекториите по пистата биват изваяни.

Следващият автомобил, в който се качих, е BMW M2. Колата не отстъпва на М4 по максимална скорост. Ускорява малко по-бавно, което е логично, защото има 60 к.с. по-малко и по-малък въртящ момент. Освен това седалките са една идея по-неудобни и позицията на водача не е оптимална. За щастие тези въпроси са решени в новото M2 Competition, което има над 400 к.с. и взема седалките на M4. Все пак М2 остава по-малък автомобил и по-високите шофьори чувстват лек дискомфорт вътре.

По мое мнение BMW M2 е автомобил за по-различен тип шофьори и ако М4 ви харесва, то М2 няма да ви допадне толкова. Обратното също важи. И двата автомобила имат много отчетлив характер. М2 се усеща по-нервен в завоите, кривите се отсичат, а спирането трябва да започне една идея по-рано и да бъде по-рязко.

Въпреки по-припряния си характер BMW M2 също е стабилен на асфалта. Определено бих изпробвал M2 Competition, който ще бъде по-бърза и цялостно подобрена версия на този малък бандит. Звукът от мотора тук се чува доста по-силно в купето, в сравнение с М4. Това определено ви кара да се чувствате по-близо до случващото се под капака. Освен това М2 е точно толкова широк, колкото М4, но е по-къс и тялото ви е по-близо до задния, а и до предния мост. Това също се усеща в завоите, където мога да почувствам самото движение с тялото си по-отчетливо.

Обобщено - за по-директните шофьори, които обичат максимална връзка с колата, BMW M2 е по-удачният избор. Все пак поведението на пътя на М4 е по-уверено и стабилно, особено в завоите и точно преди тях.

Ако между М4 и М2 има известни прилики и разлики, то при М5 нещата преминават в изцяло друго измерение. Последният автомобил, който изпробвах и в който прекарах най-дълго време, беше и най-мощният от всички. Кулминацията в програмата или както е цялото му име - 2018 BMW F90 M5.

Сядайки вътре, усещането е съвсем различно от всичко, в което сте се качвали. Според мен няма седан на пазара, който да може да се сравни с М5. Автомобилът е достатъчно голям и просторен, за да бъде пълноценна семейна кола. Качеството на материалите, които са използвани за изработка, е първокласно, така че и капризните вкусове да бъдат задоволени.

Спортните седалки могат да ви държат здраво на място, за да се отдадете на интензивно шофиране, а през това време могат и да ви масажират. Освен всичко това F90 M5 е изключително бърз. Представителите на BMW споделиха също, че целта на компанията е била именно да съчетае тези няколко профила.

Осъзнавам, че се повтарям, но BMW M5 е изключително бърз автомобил. Това, което усетих първо, е чистата мощ на двигателя. Става въпрос за 4.4-литров, V-образен мотор с 8 цилиндъра и две турбини. Неговите 600 к.с. го правят най-бързия М5 досега. Няма как да не натиснете педала на газта няколко пъти, за да чуете рева на мотора. Разбира се, че и аз го направих, а този звук, който чух, е труден за описване. Начинът, по който двигателят разклати този масивен автомобил при форсиране, ми подсказа, че ме очаква едно интересно изживяване.

Трудно ми е да намеря и сравнение за потеглянето от място на М5. До 100 км/ч ускорява за 3.4 секунди, като това време може да бъде постигнато в стандартен режим със задвижване на четирите колела xDrive. И наистина автомобилът потегля от място мигновено, без превъртане на колелата и без никакво закъснение.

Менюто позволява да бъде избран режим 4WD Sport, който дава повече мощност на задните колела, както и режим 2WD, който предава всичките 600 к.с. изцяло на задните колела. Разбира се, ако искате да сте бързи и да изпълнявате правилните състезателни траектории, трябва да използвате режима 4WD. С 4WD Sport, задницата на колата става доста по-игрива, а режима 2WD спокойно можем да наричаме Drift Mode.

Ако ще карате М5 на писта, може би тази в Серес не е най-подходящата, имайки предвид размерите на автомобила. Той е дълъг почти 5 метра и е широк 1.9 метра. Някои завои се оказаха тесни, за да бъдат атакувани по-агресивно, но пък колата компенсира със светкавичното излизане от всяка крива. Това е така, защото въртящият момент е 750 Nm, налични между 1800 и 5600 об./мин.

Спирането преди завой става по впечатляващ начин. Вентилираните дискове вършат добре своята работа и М5 спира изключително интензивно, без да се разколебае в позицията си на асфалта. Трябва само да усетите какво можете да вземете от автомобила в дадена ситуация и той ще е готов да ви даде всичко.

Новото BMW M5 тежи над 1800 кг, но аз усетих това огромно тегло единствено по отношение на стабилността на колата. В сравнение с предишното поколение на М5, F90 е с почти 150 кг по-лек. Освен това огромно впечатление прави това, че високата скорост не се усеща в купето. Окачването е много добре настроено и колата се усеща здрава и “залепена” за пътя. 19-инчовите джанти, с които М5 е оборудван стандартно, също спомагат за обратната връзка от пътя.

Скоростната кутия е 8-степенна автоматична, но можете и да управлявате предавките ръчно. Както чрез перките зад волана, така и чрез скоростния лост на централната конзола. И в двата случая превключването става мигновено, което дава страхотна увереност при динамично шофиране. Дори скоростната кутия подлежи на настройка, като в различните ѝ режими, тя скъсява или удължава предавките.

От BMW наблягат на това, колко по-добър е новият М5 в сравнение с предшественика си. И освен в характеристиките на своето задвижване и управление мога да кажа, че дизайнът също е значително подобрен. Аеродинамичните форми и по-големите отвори на предната броня дават не само по-агресивен вид на колата, но и спомагат за по-добро охлаждане.

И така по време на самото шофиране, особено когато то е динамично, е трудно човек да се замисли и да анализира по-внимателно ситуациите. Но обръщайки се назад след такова запомнящо се преживяване, сякаш мога да върна лентата и дори да разгледам мислени снимки в съзнанието си.

На първо място новият BMW M5 е много бърз и дава огромна увереност заради своята несравнима стабилност на пътя. Има много прецизно управление и възможност за настройка спрямо много различни шофьорски профили. Това е нещо, с което BMW печели доверието на своите клиенти открай време. И, разбира се, удоволствие от шофирането. В големи дози.

Спортните автомобили за ежедневна употреба са много популярни именно заради това, че можем да изпитаме динамика и емоция като от състезание, съчетавайки това с рутинните си дейности. Един и същи автомобил да може да ви даде всичко - какво по-хубаво? И, BMW, ако това е твоята цел - браво, постигната е!

Оцени:
Рейтинг: 5
Най-четени
Всички

Пазете дисплея на вашия Galaxy S10 - поправката му е безбожно скъпа

40 | 20.03.2019
Още от Tech

600 млн. Facebook пароли в plain text. Добре е да смените и паролата си в Instagram

7 | 21.03.2019