Колата, също Mercedes-Benz, но модел с няколко години по-стар, се изравни с мен на светофара. Погледът на шофьора беше красноречив - огледа моя Mercedes-Benz, каза нещо на човека до него и след това продължи напред. Усещането не беше ново за мен, тъй като често тестовите автомобили имат тази притегателна сила - особено по-различните модели. Тук случаят обаче беше друг. Дългата база на Mercedes-Benz S560 буди съвсем различен поглед - погледа, който имах и аз, когато огледах автомобила отблизо за първи път. Поглед, който носи едновременно възхищение и дори леко страхопочитание. Все пак говорим за S-класа - автомобил с определен статус в автомобилния свят.

Това, което може би не всеки знае обаче, е, че зад класическата външност, която напомня за перфектно изпълнена „Девета симфония на Бетховен", се крие високотехнологична душа. Дори няколко дни по-късно тя продължи да ме изненадва с възможностите си и с умелото ѝ преплитане с традиционната класа на модела. Чувството, че подобен, преди всичко смятан за класически модел, може изцяло сам да се движи по пътя, без почти никаква намеса на шофьора, е впечатляващ. Нямам търпение да ви разкажа за Mercedes-Benz S560 4Matic L, модел 2018!

Първа среща

Точно като хармонията в добре сработен симфоничен оркестър всеки елемент от дизайна на новата S-класа се слива в следващия. Истината е, че е едновременно предизвикателно да се пише за този автомобил, но в същото време и много лесно - от Mercedes са искали да направят най-добрата кола на пътя днес и съответно са инвестирали много в нея. Това идва и на съответната цена, но съм сигурен, че никой не е очаквал друго - та това е върхът на този производител! Тук е мястото да спомена, че имах възможност да тествам дългата база на Mercedes S560 4Matic, който идва с най-висок пакет оборудване, пакет AMG (приятна добавка към дизайна) и 4-литров V8 битурбо двигател със система за деактивация на цилиндрите и мощност 469 к.с. (700 Nm въртящ момент).

Представен като фейслифт, всъщност моделът 2018 идва с малко визуални промени, но с много фини настройки и нови технологии (включително и нов набор от двигатели), скрити от погледа. Според производителя има над 6500 променени компонента, сред които са и новата броня, решетка и фарове. И предницата, особено подсилена от пакета AMG, носи много усещания - от една страна, бронята запазва класическия дух на серията, а, от друга - фаровете, както и масивните отвори за въздуха, между които е и втората по-спортна решетка, добавят затаената динамичност, която автомобилът е готов да отприщи при натискане на газта.

Когато светлината намалее, LED светлините (налични са автоматични дълги светлини) бързо дърпат вниманието с новия си дизайн. Това става чрез трите “вежди”, символ на S-класа, и така освен приятния ефект всеки ще знае, че зад него се движи именно този автомобил.

Когато направим няколко стъпки настрани, за да огледаме профила, виждаме и колко е дълъг автомобилът (в тази версия - 5.27 м). Големите, силни калници, които обаче са и обрани, акцентират върху 19-инчовите AMG джанти. Когато отместим погледа и го прокараме към задницата, започваме да възприемаме и усещаме точно колко голяма и масивна е колата. За да не загубим внимание, имаме две линии - една точно под дръжките и една, която започва успоредно на долния профил и леко се издига нагоре. Те хвърлят леки сенки - нещо, което дизайнерите обожават, а и добавя допълнително характер на колата.

Толкова приятна смесица от агресия, елегантност и класика - трудно може да бъде открита в друг автомобил. Но пък, хей, все пак говорим за S-класа! Общият стил е нисък, смесвайки спортното усещане с елегантното. И точно така трябва да бъде.

Скритият диригент

Качих се в колата и се насочих към Околовръстния път на София, за видя какво може да предложи. През това време събирах впечатления за интериора, но преди това ме впечатли и изненада нещо друго. Лукс, класа, удобство - всичко това очаквах, но автомобил, който практически е готов да се движи (почти) сам на пътя, да избягва по интелигентен начин евентуални сблъсъци и дори да засича хора в пълна (разбирайте наистина пълна) тъмнина чрез камерата си за нощно виждане - ето това беше голямата изненада!

Mercedes S560 има скрита технологична душа

Най-общо цялата информация, която ще ви трябва по време на шофиране, е добре представена на изцяло дигиталния приборен екран (12.3 инча), разделен на три части според стила му. При Progressive (налични са още Classic и Sport) отляво можете да имате почти всичко - от мултимедията, през умните асистенти, телефона, навигацията и информация за състоянието на автомобила. По средата е комбинираният оборотомер и скоростомер, а отдясно - някои предварително зададени екрани от най-нужните (пробег, разход, дали шофирате икономично, навигация). На предното стъкло получавате информация и от HUD екрана. Среда, в която винаги се чувствах информиран.

Mercedes S560 е оборудван със сериозен набор от сензори и камери (Intelligent drive), които му помагат да бъде тази почти напълно самостоятелна единица в движението. Днес законите не позволяват колата да се управлява без надзор, така че от германския производител са намери максимално удобния баланс между автономност и контрол от човек. От една страна, колата е винаги готова да помогне, а, от друга - прави го ненатрапчиво и изискването е винаги да държите ръцете си на волана. Ето и какво точно имам предвид.

Автоматичният круиз контрол е напълно способен не просто да поддържа скоростта на магистрала или в градско задръстване и да пази колата в лентите, но и да преценява кога да намали и дори кога напълно да спре. А когато движението започне отново - колата тръгва сама - без никаква намеса от водача. Ако при други подобни системи задавате скоростта и тя се придържа към нея, тази S-класа я съобразява и с пътните знаци и ограниченията. Активирането на тази функция не само прави шофирането в задръстване или на дълги разстояния много по-приятно начинание, но и ви гарантира, че няма да получите глоба за превишена скорост. Именно това показа и тестът ми. Бях настроил скоростта на 90 км/ч на Околовръстния път на София, но забелязах как в някои ситуации автомобилът много плавно намаляваше, за да влезе във временното по-ниско ограничение. След това със същото спокойствие сам се върна отново до максималното ограничение. Много непринудено, спокойно и сигурно.

Колата е способна и сама да се престроява, ако индикирате това с мигач (това важи за движението на магистрала). Може би тук се чудите какво ще стане, ако решите да ѝ се доверите напълно и концентрирате вниманието си върху нещо друго? Не забравяйте, че днес това са асистиращи системи и нашето внимание е нужно. Ако свалите ръцете за прекалено дълго, системата започва да дава звукови предупреждения, докато не започне да намалява скоростта до момента, в който включва аварийните светлини и отбива от пътя. Наистина страхотно!

Какво друго владеят системите? Засичат пешеходци (независимо дали са в средата на пътя, или точно излизат на платното) и освен, че намаляват, за да избегнат евентуален удар, могат напълно да спрат. Подпомагат шофьора при завой, както и при ситуация, в която се опитвате да избегнете удар, като воланът след това започва сам маневрата за връщане в правилното платно. И всичко това става едновременно сигурно, но и без агресивно да се меси в работата на водача. За мен най-впечатляваща обаче е една друга ситуация, в която системите показват точно колко добре обработват данните. Представете си, че наближавате кръстовище. Отляво или отдясно лети кола, която не дава ясни знаци, че ще спре. Вашият Mercedes може да прецени дали скоростта на другата кола се напасва с вашата и дали ще се разминете. Той продължава да изчислява движението ѝ и ако в даден момент пътищата на двете машини водят до удар, вашата ще приложи спирачка - тя може да е до пълен стоп или да е лека и еднократна - просто за да се разминете.

Aвтомобилът плавно намаляваше, за да влезе в ограничението. След това със същото спокойствие се върна до максималното ограничение

Всичко това е възможно благодарение на подобрените сензори и новата стерео камера, която от компанията наричат 6D Vision. Тя засича пространството на 50 метра и разпознава средата на до 500 метра. Така се улавят всички споменати препятствия (пешеходци, автомобили, животни), но и по-стандартните - знаци и маркировки. Сензорите с по-нисък обсег вече се залавят да изчислят точното разстояние с всеки един обект. Цялата тази информация се обработва за секунди, за да може шофьорът да получи помощ или просто удобството, което описах по-горе.

В купето звучи „Ода на радостта“

Време е да откъсна за малко поглед от системите, за да се върна на интериорния дизайн. Вътре е широко, а седалките са големи и едни от най-удобните, в които съм сядал. Дори да почувствате, че позицията ви не е оптималната, всяка седалка е електрическа и има огромен набор от допълнителни настройки (освен това се затоплят, охлаждат и имат няколко режима на масаж).

След като извършим това действие, идва време да се обърнем и към таблото. Всичко е разположено на удобно място и бързо можете да управлявате всяка една технология в автомобила. Това, което обаче привлече вниманието ми, са детайлите. В моя случай комбинацията на интериора от светлобежово и тъмнокафяво засили елегантността на купето. По вратите, таблото, волана и централната конзола са използвани меки материали, кожа и дърво, които са не само приятни за окото, но и на допир. Ако погледът ви започне от добре интегрираните контроли за седалката и дръжката за отваряне, разположени на вратата, след това плавната линия го подема по естествен начин, за да го отведе до двата огромни екрана (всеки по 12.3 инча), а след това към другата врата. Всичко се слива отлично, когато са затворени вратите, за да получите усещането за завършена линия. То се подсилва и от тъмния елемент, който изпъква на целия фон - както като материал, така и като усещане. Той приютява по-класическите елементи, сред които аналогов часовник, въздухопроводите и бутоните за управлението на климатика.

По таблото, а и на новия волан ще откриете много бутони, но много бързо ще свикнете с всеки от тях, без да се чувствате объркани. Това е и майсторството на този интериорен дизайн. Новият волан има по-спортна форма, а частта, която приютява бутоните за управление на инструментите за водача и инфотейнмънт системата, е изработена от алуминий. Новото тук е, че управлението на круиз контрола е изместено от отделна ръчка на самия волан, а сред бутоните има и два сензорни тракпада. Най-общо от тук можете да правите абсолютно всичко. Все пак за управлението на системите имате още два варианта - въртящият се контролер на централната конзола, заобиколен от преки пътища за различните менюта в системата (тук минус е, че липсва преграда между тях), и сензорната повърхност над него. Последният възможен начин за управление е чрез приложение за смартфон. Той е удобен най-вече за пътниците и особено за тези, които се возят отзад.

Основният екран на инфотейнмънт системата е с висока резолюция и всичко изглежда наистина добре - от графики на представянето на автомобила, през навигацията, та чак до мултимедията, която ще си пуснете. Менюто е добре разделено в няколко основни категории, сред които телефон, навигация, автомобил, настройки и мултимедия. На екрана виждате и картината от камерата за обратно виждане, която е с много висока резолюция, както и 360-градусов поглед върху самата кола – полезно за паркиране на модел с такива размери. Можете да се доверите и на автоматичното паркиране, при което не е нужно да натискате дори спирачката.

В подлакътника ще откриете пад за безжично Qi зареждане, два USB порта и слот за microSD карта. Единият порт ще ви е нужен, ако искате да използвате Android Auto или Apple CarPlay. Преди да премина към задните седалки, искам да наблегна на още нещо - интериорното осветление. То е едновременно дискретно, но и с достатъчно ясно присъствие, като има огромна възможност за персонализация - 64 цвята и 10 цветови шаблона. Ако това не е вашият стил, можете да го изключите.

Съвсем естествено за S-класа, пътниците на задните седалки също няма да се чувстват пренебрегнати - малко са колите, в които е толкова приятно да се возиш отзад. Въпреки че могат да седнат трима човека, фокусът са двете външни седалки - особено дясната. И двете са електрически и можете да променяте ъгъла на облегалката, загряват се и се охлаждат според предпочитанието, а дясната може да се превърне в удобно място дори за сън.

Гърбът ѝ се спуска назад, а предната седалка се измества почти максимално напред. Излиза опора за краката и усещането е като в първа класа на голям самолет. На гърба на двете предни седалки има по един екран, който се управлява с дистанционно. Така можете да се отпуснете, да гледате филм, телевизия или навигацията, за да видите колко остава от края на пътуването.

Концерт на пътя

Със сигурност е приятно да се возите в новата S-класа, но шофирането също носи голямо удоволствие. Въпреки лошото време нямах търпение да изляза за по-дълго на пътя. Преди това трябваше да се преборя с трафика в София и всъщност навигирането в него беше дори изненадващо лесно и приятно за кола с подобни размери. Воланът е много лек, а помощта при завиване прави шофирането в такава среда лесно. Бързо ще усетите обаче, че с повишаването на скоростта воланът постепенно става по-твърд, за да имате по-добър контрол. Налични са и четири режима на поведение - Еко (ограничава двигателя, за да бъде автомобилът по-пестелив), Комфортен, Спортен (по-спортно окачване, поведение на двигателя и автоматичната 9-степенна скоростна кутия и на волана) и Персонализиран (лесно комбинирате комфортно окачване със спортен волан например). Тук отново изборът е важен - ако искате, можете да се заровите из менютата за това, но в същото време може да се доверите на автомобила. А той е наистина отлично концертно изпълнение на пътя. Всичко работи в синхрон и никога не разбирате какво се случва на заден план - просто се отпускате и се наслаждавате.

Двигателят е много тих, външният шум е почти изцяло изолиран, а ускорението е много плавно - инженерите изцяло са изолирали закъснението на турбото и всичко е постепенно. За тази плавност помага и скоростната кутия. Всичко работи за едно - комфорт, но без жертва на бързината. По официални данни тестовият модел ускорява от 0 до 100 км/ч за 4.6 секунди, но по-приятна е лекотата, с която набира от 60 до 100 км/ч. Въздушното окачване се справя добре с неравностите, въпреки че в шепа моменти бях изненадан от по-твърдото поемане на по-големите неравности от пътя.

Мощта на новата S-класа обаче идва на определена цена и тя най-често е в разхода. Разбира се, по време на тестовото шофиране нямах задръжките, че трябва да бъда максимално икономичен, и разходът достигна до 19 литра на 100 км (основно градско с около час в задръствания). По официални данни средният разход е 8.8 литра, но смятам, че истината е някъде по средата.

Симфония

Синхрон, който е типичен за най-добрите симфонични оркестри. Синхрон, който те подхваща още от дизайна, за да продължи в купето и да те изненада най-много, когато го усетиш и видиш между класическата и новата, високотехнологична същност на колата. В Mercedes S-класа се чувстваш не просто комфортно в седалката, но и сигурно на пътя. Това е кола, в която всеки ще открие нещо за себе си - точно както в "Деветата симфония". Но в същото време е и кола, достъпна за определен кръг потребители.