В края на лятото Берлин става дом на последните технологични тенденции с изложението IFA. Какво го прави по-различно от мащабните събития, които се провеждат по-рано през годината, като Световния мобилен конгрес (MWC) в Барселона или CES в Лас Вегас? Те обикновено обират славата и най-големите дебюти се случват именно на тях, но берлинското IFA има своята много важна роля – това е едно от малкото мащабни технологични събития, които са отворени към широката публика. Ако не сте медия или бизнес, CES е затворено за вас, същото важи и за MWC. Именно поради тази своя особеност компаниите, които присъстват на IFA, са амбицирани да покажат своите най-добри продукти за масовия потребител.

Изложението в Берлин е основен показател за най-актуалните тенденции и какво предизвиква интереса на крайните клиенти. Другият му чар е, че активните за медиите дни и часове са преди самото му откриване. Което те поставя сред истинска строителна площадка – затворени зали, недовършени или дори незапочнати будки и павилиони, мирис на боя и латекс. Веднъж завършен, изложбеният център Messe в германската столица се трансформира в технологичен рай, изпълнен с разнообразни хора – бизнесмени, разработчици, ентусиасти, журналисти, инфлуенсъри или обикновени берлинчани. Измежду безкрайните коридори със стотици павилиони трудно можете да намерите някаква закономерност отвъд разделението по класове техника. Но за по-тренираното око се набиват различни тенденции, които оказват или ще оказват все по-голямо влияние на негово величество потребителя.

8K – следващото ниво при телевизорите

15 години – толкова изминаха от първите 4K екрани и камери. Едва през последните години телевизорите, които поддържат тази разделителна способност и формат на картината, започнаха да стават по-масови. Причината е, че доскоро цените на приемниците бяха прекалено високи за широката публика. В такъв контекст големите производители на телевизори, като Samsung, LG, Toshiba и Sharp решиха да преминат на следващото технологично ниво, като в Берлин те показаха екрани с 8K разделителна способност (7680х4320 точки). Подобни устройства присъстват от няколко години по подобни изложения, но в повечето случаи ставаше дума за концептуални модели или прототипи.

Samsung директно обяви първия в света сериен 8K телевизор QLED Q900, който ще бъде пуснат в продажба съвсем скоро. На павилиона на компанията на IFA (който беше цяла сграда – бел. ред.) бяха изложени модели от 60 до 85 инча и картината, която показваха, изглеждаше повече от впечатляваща. Sharp също показа своята гама от 8K телевизори, които варираха от 60 до 80 инча и от компанията обявиха, че ще се появят до края на годината на пазара в Азия, а в Европа – към началото на 2019 г. Цените ще са във високия клас, като за 60-инчовия 8K QLED Q900 на Samsung се говори за нива от порядъка на 5000 евро, което не е толкова недостижима сума за нова технология.

Така поне два производителя се ангажираха със серийни модели, които потребителите ще могат да купят през идните месеци. Общото между устройствата на Samsung и Sharp е, че използват технология за мащабиране (upscale). С нейна помощ можете да гледате 2K и 4K видео на новите екрани, без това да става за сметка на качеството. Ако се пробвате да пуснете подобно съдържание на 8K, екранът е четири пъти по-голям от размера на видеото и затова подобна софтуерна и хардуерна обработка е задължителна, за да не виждате пикселизирани образи. Това е много важно, предвид факта, че още дори 4K съдържанието не е чак толкова разпространено, независимо от все по-големия избор телевизори, които го поддържат.

След новината много специалисти определиха 8K като новото 3D при телевизорите. Или с други думи – технология, от която нямаме нужда и се ползва само за продажба на нови модели и за вдигане на цената. От една гледна точка може да се разгледа по точно този начин. 8K в момента е излишна за масовия потребител, най-вече заради липсата на адекватно съдържание, което да разгърне пълния ѝ потенциал. Със същия проблем се сблъска и 3D-то преди години. Друг аргумент против 8K е, че очите ни трудно долавят разликата спрямо 4K. Това е може би породено от факта, че тестовите изображения, които се пускаха на изложенията, са много сходни и ако не се съпоставят два идентични екрана с различна резолюция, трудно може да се направи разлика. Това важи особено, когато преминавате от щанд към щанд, за да се опитате да ги сравните. До появата на по-традиционно съдържание, сравнението ще е доста трудно. От друга гледна точка, 8K е просто следващата стъпка в еволюцията на екраните и е надграждане на вече наложения 4K формат. До достигането на критична маса от съдържание и потребители, които да се наслаждават на картина с невиждана досега гъстота на пикселите, ще мине още доста време. Ако разгледаме темповете на 4K, може спокойно да кажем, че са необходими поне още пет години. Не можем да твърдим, че е просто маркетингов трик, с който да се печелят нови потребители. Не и в дългосрочен план.

С прорез или не – това е въпросът

IFA не е традиционно място, на което дебютират основните претенденти в смартфон сегмента, като компаниите предпочитат да ползват сцените на CES или MWC. Няма правило без изключения, като тазгодишното изложение в Берлин затвърди тази максима. Sony представи своя нов флагман Xperia XZ3, който привлече вниманието с няколко елемента – красив екран, силна камера и... липса на прорез. Новият смартфон на японския производител се нарежда във високия клас и следва тенденцията за висока цена – 800 евро.

Повечето останали премиери не избягаха от тази тенденция сред смартфон дизайните. Новите модели на Sharp, с които компанията се опитва отново да стъпи в Европа, се похвалиха с екран, който заема цели 91% от предния панел. Останалата част се заема от прорез за камерата и за тънка лайстна с името на бранда. За съжаление смартфоните на Sharp не успяха да впечатлят с нещо особено, което да ги постави пред лидерите в различните сегменти.

Освен прорезите, които са водеща тенденция сред умните телефони от началото на годината насам, друг елемент на този пазар е постепенното навлизане на все повече масови модели, които да използват Android One. Това е изчистена версия на мобилната платформа на Google, която не съдържа никакви допълнителни приложения или софтуерни обвивки от страна на производителите. По този начин се подобрява скоростта на смартфоните, а в същото време обновленията до последните версии на Android става с почти светкавични темпове.

Motorola One и LG G7 One са новите попълнения в семейството на Android One. Първият е класически представител в средния клас, работи бързо, има добра 13МР задна камера и изцяло стъклен дизайн на корпуса, както и прорез в горната част на екрана. От Motorola обявиха, че цената за Европа е 299 евро, което е повече от поносимо за това, което предлага телефонът. LG пък предоставя малко по-близо до флагманите устройство. G7 One има по-добър екран, 16МР камера и по думите на компанията „има за цел да бъде свързващото звено между високия и средния клас". Което аз лично превеждам като по-достъпен флагман и най-вероятно цената ще му е по-висока от тази на Motorola One. Дизайнът му е идентичен с този на G7, който от своя страна следва тазгодишните тенденции буква по буква – стъклен корпус с метална странична лайсна и задължителния прорез.

Безрамковите лаптопи

След като безрамковите екрани превзеха смартфоните от най-високия до все по-достъпните модели, беше въпрос на време тази концепция да се пренесе и при по-големите устройства. От няколко години IFA е основното място, на което водещите производители показват своите последни модели преносими компютри. Ако допреди година тънките рамки на екраните на лаптопите се срещаха само при определени устройства във високия клас, тези решения вече намират място и в останалите сегменти.

Обновената линия Yoga на Lenovo, новите Swift 5 и 7 на Acer, както и серията ZenBook на Asus – всички те намалиха драстично пространството около дисплеите. Дори традиционните Inspiron на Dell също изтъниха рамките на екраните. Ходът за последния беше и донякъде очакван, след като именно американският бранд започна тенденцията за редуциране на това пространство още през 2015 г. Така достигаме до момент, при който последните модели, показани в Берлин, имат съотношението между дисплеите и телата на лаптопите между 87 и 92%.

Както уроците научени при смартфоните показват, премахването на рамките има не само естетически предимства. То позволява да се поберат по-големи екрани, без да се променят размерите на устройствата или пък доскорошните обемни 14- и 15-инчови лаптопи да станат много по-компактни и практични за работа на път.

Свързани срещу интелигентни

„Наричаме редицата устройства, които притежаваме умни, но реално са само свързани", обяви Анджана Сринивасан, изпълнителен директор за потребителските продукти на Lenovo по време на пресконференцията на компанията в Берлин. Тя допълни, че тепърва джаджите ще поумняват посредством изкуствения интелект (AI). Сринивасан обяви това в контекст на усилията на Lenovo да навлезе по-активно в сферата на умните домове. Освен умен домашен видеоасистент, Lenovo демонстрира още свързан контакт, крушка и камера, които се управляват от общо мобилно приложение.

При потребителите допирът с AI е най-осезаем с т.нар. гласови асистенти. Ако доскоро сте смятали, че повечето тези приказки са просто опити на компаниите да продават повече – вече сте в пълна заблуда. Google Assistant и Amazon Alexa и гласовото управление бяха неизменна част от почти всеки щанд на IFA. Bose, Marshall, Anker, Libratone, Riva, Harmon Kardon и още куп други специализирани производители на аудио и домашна техника показаха умни колонки, които ползват някой от двата популярни гласови асистента.

Изкуственият интелект не е само управление чрез глас. Huawei направи голямо представяне на новия си мобилен чип Kirin 980. Освен че е първият, изработен 7-нанометров процес и с ядрата Cortex A76, той продължава традицията на китайския гигант да разполага с отделен модул, предназначен за обработване на процеси, свързани с AI. Специалният NPU (Neural Network Processing Unit) може да разпознае до 4500 снимки в минута и да помага в софтуера за камерата на смартфоните на Huawei. Отделно този модул има за задача да предвижда кога и кое действие ще извършим със смартфона, за да може да оптимизира максимално работата му.

Геймингът и все още далечната виртуална реалност

За много хора фактът, че индустрията на видео игрите задмина кино и музикалната индустрия по приходи, остава непонятен. В германската столица беше ясно показано, че интересът към гейминга от страна на крайните потребители е голям. Като изключим щандовете на някои големи имена като Sony, LG, Lenovo, Samsung и др., следващите с най-голямо стълкновение на посетители бяха специализираните павилиони за игрални устройства и аксесоари. Основният фокус беше насочен към традиционните гейминг машини. Виртуалната реалност присъстваше активно, включително и в рекламните билборди на IFA из Берлин, но системите за нея бяха повече за атракция, отколкото с цел за предлагане на продукти за крайните потребители. Тя е пленяваща, но подобно на 8K телевизорите има да извърви дълъг път, за да плени сърцето на масовите потребители.

Така приключението, наречено IFA приключи. Динамиката на технологичния свят продължава с пълна сила до следващото голямо изложение, което по календар е CES в Лас Вегас в първите дни на януари.