Изкуственият интелект (AI) и машинното самообучение са тук и вече променят живота ни, дори и да не го осъзнаваме. Това беше основната тема на конференцията за дигитален маркетинг Digital Camp 2018, която се проведе на 15 февруари и беше организирана от Dentsu Aegis Network. Другите основни акценти бяха свързани с цялостната дигитална трансформация на бизнеса и начина, по който той общува с клиентите си. От събирането и обработването на морето от информация, до поддържането на по-персонална връзка с потребителите.

„Задава се цяла вълна от нови технологии, която ще ни помете и ние трябва да сме подготвени за тази трансформация“, коментира Найджъл Морис, главен директор Стратегическо развитие и иновации в Dentsu Aegis Network. И не, това не са мобилните устройства или онлайн присъствието, а комбинацията между огромните масиви от данни, AI и връзката с потребителите в реално време.

Тихата технологична трансформация

Изкуственият интелект не само че бележи бурно развитие през последните две-три години, но и вече елементи от технологията са дълбоко интегрирани в услуги, които ползваме всеки ден.

Найджъл Морис, Dentsu Aegis Network

„Хората не могат да си представят, че всъщност AI и машинното самообучение вече са тук“, обяви Найджъл Морис от Dentsu Aegis Network. Той допълни, че всеки смартфон в момента използва поне пет технологии, които са базирани на тях. Морис също така обяви, че с все по-силното им развитие ще усещаме все повече ефекта от AI в нашето ежедневие.

„Когато говорим за AI, трябва да имаме предвид гладките процеси, които се случват на заден фон“, смята Илиас Соусис, регионален директор на Google за региона.

Въпреки всичко крайният потребител в един момент ще може да усети допира си с AI. Най-яркият пример са гласовите асистенти. Технологията зад тях разчита на разбирането на машините на гласови команди и контекст. Според Соусис за AI вече не представлява бариера контекстът на говоримата реч и в скоро време те ще бъдат още по-функционални. Друг момент е, че изкуственият интелект вече може да се използва за създаване на съдържание и няма да е далеч времето, в което цели маркетингови кампании ще са разработени от машини.

Найджъл Морис допълни, че опасенията, че AI ще закрие милиони работни места, са неоправдани, защото при всяка голяма технологична промяна едни професии ще изчезнат, но други ще се появят.

Всичко вече е лично

Основните причини за неуспеха на много компании през последните години е от непознаване на аудиторията, коментира Морис. Той даде за пример Heinz, които спират през 90-те години бюджета за реклама и се ориентират към директен маркетинг. След 18 месеца губят 10% пазарен дял, защото техните клиенти по принцип са други фирми, а не крайните потребители. Найджъл Морис допълни, че дигиталните играчи в момента имат голямо предимство, защото могат да опознаят много добре кой се интересува от техните продукти или услуги.

„Gillette не знае кой купува самобръсначките им, но Dollar Shave Club (онлайн услуга за доставка на самобръсначки – бел. ред.) знае това много добре“, коментира Морис. Играчите на пазара, които имат най-подробна информация за клиентите си и могат да я използват най-ефективно, печелят, допълни Морис. Според него на това се дължи успехът на интернет гигантите като Amazon, Facebook и Google.

Следващата стъпка е да се предложи максимално персонализирано и лично изживяване на потребителите. Това се постига с правилното използване на вече събраната информация.

Илиас Соусис, Google

Именно тук комбинацията от технологии може да мултиплицира успеха. Данните, които се извличат вече много трудно, могат да се обработят с традиционните методи и затова AI е от ключово значение, коментира Илиас Соусис от Google. Примери за директно и персонализирано използване на изкуствен интелект са практики на Netflix и eBay. Те разработват собствени брандирани гласови асистенти, които са изградени на базата на Google Assistant. Netflix използват такъв за промотиране на сериала Stranger Things, като според Соусис по този начин се изгражда много по-персонализирана връзка с потребителите и феновете.  

Връзка в реално време

Само личното отношение няма да е достатъчно – хората все повече ще искат нещата да се случват в реално време. Според Найджъл Морис допреди пет години сме живели в икономиката на седемте минути. Горе-долу толкова са чакали потребителите такси или Uber да ги вземе. С появата на нови услуги в момента живеем в икономиката на четирите минути, смята Морис.

Румяна Тренчева, SAP

Регионалният директор на SAP Румяна Тренчева е на още по-категорично мнение – всичко вече трябва да се извършва в реално време. Тя показа интересна практика, свързана с футболния клуб Байерн Мюнхен. Клубът може да предоставя персонализирано съдържание за феновете в реално време и по този начин подобрява не само връзката си с тях, но и насърчава продажби и възприятието им за марката.

"Това е икономика на мига", поясни Румяна Тренчева.

Всичко това става благодарение на големия обем информация и комбинацията с високи технологии като AI за обработването им. Румяна Тренчева обяви, че „ако в момента не използвате платформа, която не разполага с AI или машинно самообучение – това е проблем“.