Датата е 10 октомври. Официалното представяне на motorola one в България. Сядаме, а пред всеки от нас има по една неотваряна бройка, която можем да разгледаме, да снимаме и да покажем на зрителите в своите включвания на живо във Facebook. Така и направих. Кратката презентацията беше знак къде точно е фокусът на компанията в момента и че той дава резултати. Motorola one е поредният смартфон в средния ценови клас от Motorola, който успява да ни покаже, че за голяма част от потребителите високите цени и флагманите не са оптималният избор.

В момента ситуацията във флагманския сегмент е напечена, а битка е между лидерите по доставки - Samsung, Apple и Huawei. Слизайки обаче надолу и спирайки се в ценовия клас 400 - 600 лева, ситуацията е още по-напечена. Освен споменатите марки тук се намесват и всички останали, сред които именно Motorola. Спадането на цените на някои компоненти, но най-вече огромната конкуренция доведе до истински интересни предложения, които задоволяват огромен набор от потребителските нужди. Дори и все по-популярни неща, като стъклен гръб, двойна камера и дори… прорезът. Да, и последното не е опит за шега.

Преди датата 10 октомври имах възможност да си поговоря за всички тези теми с Владислав Иванов, генерален мениджър на Motorola за Югоизточна Европа. Точно както на събитието, така и в офиса на компанията у нас за пореден път си отбелязах, че това е един от най-лесните за разговори събеседници - човек, който има богат опит в сегмента, много знания, и човек, който никога не се е притеснявал да говори за Motorola, успехите и трудностите. Когато говорим за успехи, само преди няколко дни излезе информация, че компанията излиза на печалба през второто тримесечие на фискалната година и увеличава дяла си в Северна и Латинска Америка, Китай и Европа. Това също е резултат от стратегията на Motorola, за която говорихме с Владислав Иванов. Но разговорът ни започна с един нов модел.

Владислав Иванов, генерален мениджър на Motorola за Югоизточна Европа

“С motorola one спечелихме много положителни отзиви на IFA”, започна г-н Иванов и добави, че това е много сериозно признание за модела в момент, в който компанията се бори с големите акули, които силно са се прицелили в надпреварата в най-високия и скъп клас. “Ние се фокусираме в това да успеем да спечелим клиентите в средния ценови клас”, допълни той. И началото на разговора беше дадено именно с един от последните успехи, който вече е и на българския пазар.

По всичко личи, че имате успех...

Според данните ни и опита, който имаме, вярваме, че се справяме наистина добре откъм продукти. За да не бъдат това празни думи, дори сме готови да отправим предизвикателство към другите доставчици в България - директен тест, бенчмарк, на публично място. Ще извадим моделите в ценовия клас, например 399 - 499 лева, за да тестваме и съпоставим важните за хората параметри. Причината е, че постоянно се говори за флагманите, което завърта клиента в центрофуга около себе си и той очаква, че купува едно нещо, а всъщност получава по-различно. Ние вярваме в нашите продукти и сме готови да се изправим срещу конкурентите и да се борим за сърцата на клиентите. Така например най-новият ни модел motorola one притежава страхотни характеристики и в продължение на 3 седмици от 2 ноември е на невероятната цена от 399 лв. Вярваме, че в този ценови клас този модел е сериозно/непреодолимо предизвикателство за конкурентите ни, и сме готови да го докажем.

Всъщност сегментът, който споменавате, е може би най-оспорваният - дори повече от флагманския?

Да, точно така. Ние не казваме, че няма да правим флагмани. А че ще направим такъв модел тогава, когато той може да грабне вниманието на хората. В същото време всеки потребител си има някаква цел и някакви предпочитания. Всеки ползва устройствата си по различен начин и не можеш да го вкараш в шаблон - “Телефонът се ползва ето така”. В този ред на мисли - има хора, които предпочитат смартфони за гейминг, други за снимки, трети обръщат най-голямо внимание на дизайна, има някои, които не искат да им се чупи дисплеят и т.н. и т.н. Всякакви видове клиенти. Нещото, което ние искаме да направим, е да достигнем момента, в който ще създадем такъв флагман, който ще грабне вниманието на хората, на максимално много хора за това, което предлагаме.

Нещо по-различно от това, което имаме днес?

Определено работим в тази насока. Имахме немалко подсказки за това досега. От нашия президент Ян Янчин, който още в Барселона даде едно намигване към новите технологии. В същото време, когато представихме Moto Z, показахме и прототипи с огъващ се екран. Отдавна работим по различни интересни технологии, които ще излязат на пазара в момента, в който можем от тях да направим истински и полезен продукт.

Тоест да е нещо полезно за потребителя, а не просто самоцелна иновация? Да има реално приложение?

Да, но към момента нашите цели са да възвърнем интереса към марката на пазарите в Европа и Азия. Вярваме, че ще го постигнем с устройства, които са от т.нар. среден клас. Именно с тази стратегия осъществихме плановете си в два много любопитни пазара - Северна и Южна Америка. Интересното е, че пазарът в САЩ реагира много добре на моделите и днес е сред най-силните ни, като далеч надхвърли и най-смелите ни очаквания. В Южна Америка пък сме с много сериозен пазарен дял, на места над 20%, в Мексико вече сме номер едно. Всичко това ще си проличи най-добре, когато съвсем скоро пуснем новите ни финансови резултати.

САЩ е традиционно труден пазар, завладян от операторите. Как си обяснявате сериозния ръст на Motorola там?

Има няколко причини за успеха ни, като в основата е начинът ни работа и ясната стратегия, която имаме, за да увеличим бизнеса си. В САЩ променихме и начина си на разпространение, като вече не сме ексклузивни за Verizon и сега сме налични в много канали. Това беше много важна стъпка, като в първия момент очаквано имаше спад, но потребителите много бързо се преориентираха.

След това идва и познатият бранд - Motorola, - който даде първия мобилен телефон и който е роден в САЩ. Искаме да запазим тези корени и затова запазихме нашата централа в Чикаго. Там развиваме продуктите си, водим развойната и изследователската дейност и планираме маркетинг стратегиите си. Спокойно можем да кажем, че това е мястото, от което се оформя всеки един продукт, и това ги отличава от останалите модели в този клас - с всички плюсове и минуси. Да, понякога поради тази причина се забавяме с нещо и някой може да ни изпревари, но ключовото е, че когато ние извадим нашия продукт, той е направен по начина, по който искаме и който покрива високите ни стандарти. В същото време нашата цел е функциите, които представяме и които имат смартфоните ни, да са такива, които носят директна полза на клиента. Силен пример тук е нечупливият дисплей или модуларните телефони. Целта ни е да сме постоянно в първата вълна на иновацията. Едно от последните доказателства е представянето с Qualcomm и Vеrizon преди два месеца на работещо решение за 5G мрежа.

Тази индустрия наистина има нужда от марка като Motorola, която да дърпа напред и всички останали. Защото е адски скъпо ти да си влагаш ресурсите в развитието на технологията, а не толкова да оптимизираш ценово и т.н., следвайки наложилите се технологии. Това са нещата, които смятам, че са движеща сила за пазара в Щатите. Това, разбира се, ще дойде и тук, в Европа.

В Европа сигурно битката ще е дори по-тежка?

О, да! Най-малкото е, че се води по-близо до интересите на много играчи. В това число влизат и китайските компании, за които е много по-лесно да правят доставки в Европа заради единния европейски пазар. Всички се възползват от плюсове тук, което не е лошо. Тук сме и ние.

Както казах, европейският пазар е интересно място. Има марки, които не могат да излязат лесно от него, защото ще им струва страшно много, и повечето от тях са фокусирали всички инвестиции тук. Ние също инвестираме.

Нашият път обаче е по-различен. Избрахме да го направим така - да дадем на клиентите максималното за това, което купуват. Затова и у мен се зароди идеята да отправя такова предизвикателство, за което споменах в началото - да знаем кой какво дава на клиента, защото това е важното. Битката за Европа ще е много сложна. Има поне шест марки, които имат амбицията да го направят. Имат и ресурси.

На IFA 2018 Антъни Барунас, вицепрезидент и управляващ мениджър на Motorola за Европа, Близкия изток и Африка, изказа сериозната амбиция на компанията, като си пожела 10% пазарен дял в Европа.

Амбициите са да можем да фокусираме усилия на няколко пазара. Няма да играем навсякъде, но определено искаме там, където се намираме, да сме успешни. Вече сме започнали с тази стратегия и има пазари, на които постигаме много добри резултати. В моя регион има поне два пазара, в които сме вече с двуцифрен пазарен дял - Сърбия и Словакия. В момента в един от най-големите канали за разпространение в Словакия - T-Mobile - Moto G6 Play е най-продаваният модел. Плановете са тези два пазара да прераснат в пет.

Вие самият имате ли контрол върху стратегията?

Като цяло нещата са разделени на групи. Антъни Барунас ръководи цяла Европа и спокойно мога да кажа, че е много силен ръководител. Неговите планове напълно се припокриват с това, което искам аз да направя. Той е такъв, че когато види възможност и човек, който има добър план, винаги е готов да го подкрепи. Да, ние имаме до голяма степен индивидуалност - не сме като корейски и китайски компании, при които има стриктни рамки. При нас има много високо ниво на индивидуалност. Какво означава това? Например можем да кажем, че тук motorola one ще бъде много успешен на цена 499 лева, а не 299 евро. А сега стартирахме и промоция в Технополис с този модел на ексклузивна цена от 399 лева, което е 20% отстъпка. Защото по този начин искаме да сме първи, които ще дадат на клиента мечтан пакет от функции - двойна камера, голям дисплей, прорез, Android Pie, три години сигурност, 4/64 RAM, осемядрен процесор. За целта обаче трябва да направим стъпки, за да може планът ни да работи. Такива са ни целите - в нашия регион да сме от марките, които дават много добри продукти за добра цена. Това е нашата политика.

Споменахте прорез. Наистина ли потребителите искат новият им телефон да има прорез?

Да, и знаете ли как знам? Ходя поне веднъж в месеца да продавам лично в магазините. Слагам тениска на Motorola и започвам. Дори и за половин ден да е. Най-добре предлагам например moto z2 force. Честно казано, нямам никакви проблеми да го продавам на човек, който иска малко по-висок клас. Не го убеждавам, само му давам информацията. За съжаление тук има масово наложена информираност или дезинформираност. Например кой е най-якият телефон - като няма друга информация и се действа на стадния принцип. Това е основно предизвикателство пред нас. Слизайки, открих, че мечтана конфигурация за клиент, който има 400 - 500 лева, е двойната камера, дисплеят и прорез - просто хората го търсят.

Идеята е, че се налагат тенденции, които идват от самата индустрия. Когато дадена компания иска панел за смартфон, позициониран в средния клас например, до известна степен трябва да се съобрази и с тенденциите. Причината е, че капацитетът на фабриката е настроен да произвежда такъв тип панели и ако искаш нещо различно, това ще оскъпи крайния продукт.

Друг пример е двойната камера в този клас - в голяма част от времето потребителите не я използват, но това е тенденцията.

Лошото е, че сега изглежда така, че ако нямаш двойна камера, все едно си изостанал.

И трябва да правиш избори напред във времето. Наскоро се случи нещо подобно. Имах разговор за планирането на бъдещ продукт и бяхме поставени пред избор дали да имаме двойна камера или много хубава, но единична. Избрахме да е хубавата. Да, ще ни е по-трудно да обясним, че тя прави по-добри снимки от двойната, но това е нашата работа. Ще отговорим на очакванията на клиентите и няма да правим компромис с качеството.

Клиентите у нас вече търсят идентичност в продукта, да се самоопределят чрез него, за което са и готови да платят малко повече.

Клиентите у нас остават ли предимно ценово ориентирани?

Интересно, но вече не са чак толкова ценово ориентирани, което ме изненада. Търсят идентичност в продукта, да се самоопределят чрез него, за което са готови да платят малко повече. Има значителен процент потребители, които търсят сделката, но вече не са доминиращи на пазара. Така че хубавият продукт е много важен фактор в избора. Тук не говорим за флагман - това е малък сегмент. Говорим човек да намери телефон, който да му изпълни важните две-три функционалности. Невинаги нещата са на едно място за определената цена. Като цяло очаквам пазарът да се утвърди в тези средни нива. Неотдавна най-достъпните модели бяха водещи, но това вече не е така.

Кои са най-продаваните модели на Motorola тук?

В цялата територия, за която отговарям, mto g6 play е най-продаваният ни телефон. Тъй като е наистина универсален и добре балансиран - дълъг живот на батерията, добър дизайн, 3 GB RAM и 32 GB вътрешна памет. Клиентите искат хубав продукт. Затова и той е доста разпознаваем.

Да завършим с бъдещето. Как ще се развие смартфон сегментът и Motorola ще бъде ли готова за него?

Хората могат спокойно да заложат на нашата компания. Виждам фокусирани и добре подбрани ключови битки, в които се представяме все по-добре. Очаквам до една година да влезем в обема на доставките на големите марки в световен план. Към момента се движим между 10 и 13 млн. на тримесечие и около 50 млн. на година, което не е никак малко. Вървим по естествен начин нагоре.

Бъдещето е съпътствано с това не само да правим повече бизнес, но и да продължим да сме лидери в иновациите. Ще имаме много интересни продукти в следващата година, споменахме 5G, очакват ни още вълнуващи открития. Най-интригуващото сред тях е телефонът, който ще грабне вниманието на клиентите. Да е нещо различно и всъщност… аз съм го виждал в плановете на компанията и знам, че е точно това, което отдавна се чака. В крайна сметка Motorola имаме богата история - само преди месец празнувахме своята 90-годишнина. Не сме случайни и не бива никой да ни подценява. Имаме реални предпоставки се да върнем там, където ни е мястото – на технологичния връх. И най-важното е, че знаем как да го направим.