Вероятността да гледате всеки ден видеоклипове от YouTube според мен е доста висока. Гледате, нали? Е, може и да не е съвсем всеки ден, но честичко. Само за десетина години тази видео-социална мрежа се превърна от експеримент в истински корпоративен гигант, част от още по-големия си „баща“ Googlе.

В YouTube ще срещнете почти всичко – като започнем от смешни видеа, реклами, новини и стигнем до ревюта на нови продукти, обучения, музикални видеоклипове, филми. Но ако в даден момент самите вие решите да снимате ваши собствени клипове (не говорим за това, какво вечеряте в момента!), да станете известни, да спечелите пари или просто да сте „полезни за останалите“, то ще се сблъскате с доста интересен избор.

Със сигурност повечето от вас са добре запознати със следващите типове видео канали, но подобно на изречението ми по-горе, „надявам се да бъда полезен при избора ви“. Ако все още не сте взели решение какви типове видео искате да снимате, или… просто ви е любопитно как и защо някои хора по света придобиват известност и пари „от нищото“, разгледайте следващите няколко типа видео, обособени като канали с най-сериозна известност в YouTube.

Unboxing

Странно защо, но този тип масово гледано видео се счита за един от най-необичайните в YouTube. Както името говори, „ънбоксингът“ на практика представлява немного дълъг клип, в който се представя получаването и отварянето на кутията на даден нов продукт. Според мен не е много странно, защо този тип видеа са изключително популярни – много хора се колебаят доста, преди да купят например скъп смартфон, и предварително проучват не само сухите характеристики, но и как изглежда на живо самият продукт, каква е кутията му и какво съдържа.

Този тип видео е относително лесен за заснемане. Нуждаете се първо от самият продукт (неразопакован) и добра камера, закрепена добре, снимаща при колкото може по-добро осветление и интериор. Всъщност всичко зависи от вас и от вашето разбиране за оригиналност и полезност. Продължителността му също може да бъде различна, но не прекалявайте – никой няма нужда да гледа 20 минути видео само за да отворите кутията. Добрите unboxing видеоклипове са комбинирани с подходяща музика, акценти и надписи, снимки отблизо close-up и разбира се – дават възможност за коментари.

 

Timelapse

Умишлено давам имената на типовете видео на английски, защото така ще ги срещнете масово из мрежата. Затова Timlapse (бавни процеси, заснети буквално по кадър и след това забързани) със сигурност трябва да ви звучи познато.

Най-лесният и бърз начин да заснемете timelapse видео е… да използвате някое специализирано приложение за вашия смартфон. Днешните върхови модели телефони позволяват дори снимането на 4K видео с невероятно качество, така че не подценявайте този факт. Дори обаче телефонът ви да не позволява такава функция или пък да искате видеото да изглежда максимално професионално, в интернет е пълно със софтуер за допълнителна обработка.

Какъвто и вариант да изберете, резултатите ще са доста впечатляващи. Затова този тип видеа са толкова популярни. Дали ще показвате разцъфването на вашия кактус в продължение на месеци и след това забързано в няколко секунди, вашето остаряване през годините, снимайки лицето си всеки ден, или пък искате да се порадвате на движението на звездите по вечерното небе, ефектът винаги ще е чудесен. Най-важното отново е обаче да сте оригинални и споделяйки съдържанието си да избирате темата и описанието си доста добре.

Timelapse видеата могат да бъдат всичко – от това, как да построите мининебостъргач със своя Lego конструктор, до уроци по изкуство – като например този нагледен урок как да рисувате хиперреалистични картини само с подръчни средства.

 

Video Game Walkthrough

Геймърите са милиони, да, огромна армия. Ако и вие обичате гейминга, със сигурност сте гледали много такива канали, а ако решите да предавате на останалите собствения си опит, можете да правите това с най-различни устройства – уеб камера, видеокамера и т.н.

Видеоигрите, разглеждани като спорт, наблюдаван от милиони, е относително нов феномен, който днес е изключително популярен. Вземете за пример Twitch, където милиони геймъри дават своя принос или просто гледат с часове. Много от тях всъщност придобиват изключителна известност само заради споделянето на способностите си.

Затова YouTube дори е създала своя версия на Twitch, която се нарича YouTube Gaming. Там всеки от нас може да стриймва или да ъплоудва своята гейм активност, като за разлика от другата мрежа в „тубата“ вашите видеа ще остават налични за по-дълго време.

Начините да заснемате видеоигри и walkthrough (демота как да превъртите дадена игра) са много – от използването на телефон (камерата), през кепчър на видеото на геймърския екран (без значение дали е компютър, телефон или друго) и стигнем дори до специализираните конзоли, за които също можете да ползвате специализиран софтуер за запис. По-сериозните създаващи видео маниаци купуват специално оборудване, снимат се на зелен екран, дори създават сценарии, канят гости и т.н.

 

How To

Как да направим това или онова… този тип видеа са адски интересни, забавни и полезни. Ако са добре направени, разбира се. YouTube е най-посещаваната дестинация за подобен род видео. То може да служи като техническа помощ за справяне с проблеми с Windows, хардуерни, мрежови проблеми или пък да ви показва основните тънкости в дърводелството.

Стига да притежавате някакви умения в определена област, нищо не пречи да ги заснемате и демонстрирате. Да създавате how-to видео е може би най-добрият начин да споделяте опита си и ако той е полезен и ценен за отрицателно време, ще станете известен.

Начините, по които се прави този тип видео, също са различни – зависи какво искате да снимате. Ако става дума за компютърни трикове, просто ще правите capture на екрана си. Ако обаче искате да запоявате чипове, ще трябва да закрепите камерата наблизо и да се показвате в кадър. Имайте предвид обаче, че когато стане дума за говорене или показване на лицето ви, ще ви трябват доста повече умения, за да изглеждат нещата професионално и оригинално. И в този случай, както във всички останали впрочем ще ви трябват и умения за видеоредактиране – никой не би желал да гледа видео, в което се коригирате, мислите, спирате и… грешите.

 

Product Review

Продуктовите ревюта са подобни на ънбоксинга, но са по-развити и сложни. Въпреки това те са относително лесни за създаване, защото винаги имате централен обект, около който да развивате идеята си. При тях отново ще трябва да заложите на знанията си не само около продукта, но и да споделите опит, мнение, връзка с други продукти. И за разлика от unboxing тук ще трябва да споделите не само външния вид на продукта, но и вашия опит с него – как сте го разцъквали, кога къде и какво сте правили с него, как се е държал на практика той и др.

Най-добрият начин за заснемане на такова ревю е с отделна камера. Разбира се – не използвайте уебкамерата си, освен ако имате нещо наум, защото тя никога не може да се сравни с възможностите на компактна видеокамера или професионална такава. Много хора използват цифрово-огледалните си фотоапарати (DSLR) за снимките, а резултатите отново ще зависят не само от вашата креативност, но и от уменията ви за видеоредакция, режисиране и фотография.

 

Fan video

В тази категория влизат ревюта, коментари и доста повече говорене и споделяне. При тези материали можете да споделяте доста по-субективното си, лично виждане относно любим тв сериал, филм, книга, игра, дори политика.

Популярни теми в случая са например Star Wars, Game of Thrones, Harry Potter или други сериали или личности. Разбира се, няма нужда да ограничавате канала си само до едно заглавие, освен ако не сте прекалено уверени, че няма да се повтаряте. Отделете достатъчно време за предварително проучване – дали и какво би имало смисъл да правите. Винаги е добре да познавате и „конкуренцията“ в тази област, както и какви хора биха гледали вашия канал.

Най-хубавото в този случай е, че нуждата от пре- и постпродукция е минимална. Нуждаете се само от някаква камера и способност да говорите пред нея достатъчно убедително.

 

Reaction Video

Този тип видеа разчитат на изненадата, на любопитството – подобно на unboxing. Реакционните видеа са популярни, защото са лесни за създаване, а интересът може да е сериозен. Но от друга страна те са доста бавни и тежки за продуциране и зависят от това, какъв оригинален сценарий ще измислите, какви инструменти и ефекти ще използвате и разбира се – какви теми и личности ще избирате за тях.

Отново – можете да използвате дори уебкамера или смартфон, защото в случая не е нужно специално студио и осветление, за да покажете нещо забавно. Най-важното обаче е да показвате в „реално“ време своята реакция пред останалия свят.

 

Cute Animals

Всички сме гледали стотици видеа на котки, кучета, птици, риби и дори… прасета, които правят невероятни сладки неща. Може да ви звучи невероятно, но този тип видео често се превръщат във viral – изключително споделяни и популярни. Все пак… повечето хора обичат животните, особено малките, сладките, невинните кученца, котенца, и споделянето на такива моменти, особено когато са съчетани с нещо смешно, е доста гледано.

Така че, ако имате домашен любимец с характер, можете да изпробвате да го снимате. Не е нужна кой знае каква подготовка, освен да се опитате да го хванете в интересна ситуация.

 

Celebrity Rumors and Gossips

Слуховете и клюките за известни личности са нещо подобно на „жълтата“ преса, само че във видео вариант. Да, нещото, което много хора обичат, е да говорят клюки за други хора, още повече когато те са известни личности, като филмови звезди, спортисти, политици.

В резултат този тип видео стават изключително популярни в интернет – все пак доста народ се вълнува от това да види какво яде на обяд Ед Шийрън, как Джордж Клуни натяга бицепси в залата или как Лейди Гага планира да избере новата си ексцентрична шапка.

Celebrity gossip видеата могат да бъдат заснемани във вид на обикновени папарашки откъси, влогове с коментари или пък дори да бъдат видеа на самите знаменитости по време на шоу програми или интервюта. В почти всички случаи едва ли вие ще сте човекът, заснел видеата или снимките, но вие сте гласът зад кадър, който разказва по интересен начин какво се вижда на екрана. И от вас зависи какви клюки и снимки ще намерите и извадите на показ така, че останалият свят да се заинтересува.

 

Vlog

Влогърството е нещо много общо, защото може да включва най-различни тематики, жанрове, начини за заснемане. Но основното е, че влогърът (или вие) е човек, който има нещо да каже на последователите си. Vlogging (от Video Blogging) е нормалното развитие на текстовите блогове отпреди десетилетие. Сега те са подкрепени с видео и са чудесен начин вашата аудиенция да ви вижда, докато споделяте коментарите си.

Влоговете могат да бъдат всякакви – не само политически или злободневни. В показаното видео например влогърката Мади Моати демонстрира откъде идва на бял свят… гумата! Нейната огромна колекция от такива полезни и интересни видеа и е помогнала да се превърне в изключително успешен YouTuber, печелещ милиони не само като популярност, но и като пари.

Все пак имайте предвид, че влогърството е трудно заради страхотно голямата конкуренция. Всеки, който има смартфон, таблет или лаптоп, може да създаде свой влог, а кадърни хора по света има много. Затова на първо място трябва да бъдете автентични, честни, но да давате и алтернативни гледни точки на предаванията си. Постарайте се да не гоните на всяка цена лайкове и кликове, а по-скоро да предлагате обмислени идеи и коментари, които да предизвикат последователите ви към разговор.

 

И други…

Със сигурност сте виждали много типове видеа в интернет, като например Pranks (шеги и лудории), bad karaoke (хора, пеещи фалшиво, но ставащи известни), mashups (колажи и ефекти). Всички те изглеждат много яко, но по-добре не се захващайте веднага с тях, защото ще ви е нужен предварителен опит в някой по-лесен тип видео. Шегите и майтапите, макар да изглеждат случайни, се нуждаят от добър сценарий, обмисляне и дори внимание да не се нараните. Фалшивото пеене по-скоро може да ви донесе негативи, освен ако не сте крещящо оригинален, а за колажите ще ви трябва много опит в различни сфери. Затова не бързайте, стартирайте с по-лесни и малки крачки и най-важното – никога не се отказвайте!

Тагове: