Facebook радикално променя начина, по който ще показва постовете, видеата и снимките, които потребителите ще виждат в социалната мрежа. Компанията обяви, че от вчера е започнала да приоритизира личните постове на приятели и хора, които да излизат в новинарския поток. Те ще са за сметка на постовете и съдържанието, които пускат страниците на компании, новинарски сайтове или брандове, съобщава New York Times. Това е най-голямата промяна на алгоритмите на Facebook от години, след като в стремежа си да привлече повече корпоративни клиенти социалната мрежа на Марк Зукърбърг измести фокуса от потребителско към повече бизнес и новинарско съдържание.

На фокус - личният контакт

Тя ще трансформира напълно постовете, снимките и видеата, които ще виждаме. Ако доскоро в новинарския поток излизаха главно снимки или постове от Facebook страницата на известна личност, която има стотици харесвания, или новина от популярен сайт, сега е много по-голям шансът да излезе видеото на ваш добър приятел как разхожда кучето си. Социалната мрежа все повече ще изкарва на преден план съдържанието на приятелите и познатите, с които потребителите си взаимодействат най-много.

Новият фокус е добра новина за всички потребители, които искат да имат по-здрава и директна връзка с приятелите си. В същото време тя ще бъде възприета много негативно от хората, които ползват Facebook за източник на новини и информация, както и от компаниите, брандовете и новинарските сайтове.

Марк Зукърбърг Facebook

Идеята на Facebook е да предостави все повече „смислено съдържание“, което потребителите да консумират в социалната мрежа, обяви главният изпълнителен директор на компанията Марк Зукърбърг, цитиран от New York Times. Той допълва, че дълго време са изследвали как повечето хора реагират негативно или стресиращо на определени видове постове. Зукърбърг иска да намали т.нар. „пасивно съдържание“ – видео и статии, които изискват от потребителя само да гледа или да чете. Преди няколко месеца компанията предприе и други стъпки, в които да ограничи агресивния "лов за харесваия".

Позитивно изживяване

Стремежът на Facebook е да направи изживяването на потребителите си по-забавно и позитивно. Причините за промените са няколко. На първо място много хора се оплакват, че виждат повече спонсорирано, корпоративно или новинарско съдържание. Като в същото време се губи контактът с приятелите им. На второ – Facebook се стреми да намали разпространението на „фалшиви“ или заблуждаващи новини. От другата страна на медала обаче застава концепцията, че доста потребители използват социалната мрежа като основен източник на новини и информация. Също така намаляване на обхвата на корпоративните и спонсорирани постове може да понижи потенциално приходите на Facebook. Много известни личности (т.нар. инфлуенсъри) са изградили своята популярност чрез социалната мрежа и промените ще ги засегнат силно. Много новинарски сайтове също разчитат на Facebook, за да достигнат по-бързо и лесно до своята аудитория.

Промените ще навредят директно на сегашните приходи на компанията, защото монетизацията на социалната мрежа идва почти основно от продажбата на реклами, спонсорирано съдържание и „подсилване“ на постове. Всичко това, може би без директните реклами, ще мине на по-заден фон при представянето в новинарския поток на потребителите. Още не се знае какви промени ще предприеме Facebook в своя бизнес модел и дали ще има такива, предвид новата приоритизация на съдържанието в социалната мрежа.