Концепцията за умния град е една от любимите ми теми, за която всички усилено говорим в бъдеще време, въпреки че без проблем можем да се обърнем към настоя­щето. Това не означава, че огромният потенциал на умните градове е реализиран и вече му се радваме, а просто че реализацията му е много по-близо, отколкото си представяме, а може би и отколкото сме готови да възприемем. Последното доказателство за това са новините от Vivacom и Nokia - двете компании стартират LoRa мрежа на територията на София, с което поемат много важна роля в изпълнението на мечтателската идея за изцяло свързан свят.

Какво си ти, LoRa?

„Питаме се дали първо идва яйцето или кокошката, и това е добър въпрос и за новата ни мрежа“, разказва ми Радосвета Калчева, която е старши мениджър бизнес развитие и корпоративни продажби във Vivacom. В мрежата на телекома има стотици хиляди SIM карти, които се използват за комуникация M2M, или машина към машина. Сред тях са 150 хил. активни SIM карти в касови апарати, които се използват за директна връзка към НАП, както и над 15 хил. карти в асансьори, ползвани за директна двупосочна комуникация при аварии, с което се покриват изисквания на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. В този списък влизат и над 19 хил. активни услуги в автомобили, които са част от услугата Vivafleet, която дава контрол и информация за служебни автомобили. Затова и въпросът на г-жа Калчева е много по-логичен от очакваното - „градим мрежата, защото ще развиваме Интернет на нещата или понеже Интернет на нещата вече е част от нас, влизаме в крак с изграждането на тази мрежа?“.

„Харесва ни или не, в момента сме в преходен период, в който говорим за 5G и за Internet of Things (IoT), но светът, в който ние и следващото поколение ще живеем, е т.нар. програмируем свят. Тогава устройствата няма просто да са умни и да казват „прозорецът е отворен“ или нещо такова, а ще могат сами да вземат решение дали трябва прозорецът да е отворен.“ С тези думи Мартин Богоев, директор на Nokia Networks за България, обяснява нуждата от LoRa. „Малката, но много решителна стъпка в тази посока, която Vivacom направи, е да изгради мрежа, която отваря врати за милиони и повече устройства и сензори, които работят в най-различни сектори и са в полза както на бизнеса, така и на крайните клиенти“, обяснява г-н Богоев.

Именно технологията, която Nokia използва за тази мрежа, се нарича LoRaWAN, или Long Range Wireless Access Network. Подобно на познатите ни GSM, UMTS и LTE, това е протокол, разработен от LoRa Alliance със специфики за комуникация между свързани „неща“ (Things в Internet of Things) и „базови станции“, наречени gateways. Най-простото обяснение е, че това е технологията, която позволява на всеки датчик и сензор, който я използва, да се свърже с мрежата на съответния оператор, като за целта се използва оборудване, което отговаря на конкретни спецификации.

Каква точно е разликата?

Именно в спецификите се крият важните детайли около LoRa, които отличават този тип мрежа от вече наличните 2G, 3G и LTE варианти. Може би най-важното и специфично е, че LoRa използва нелицензиран радиоспектър в честоти под 1 GНz и по-конкретно на 868 MНz. Ако сте следили публикациите ни на тема 5G, знае­те, че тези по-ниски честоти позволяват по-голям обхват, но и много по-надежден в среда с много пречки, каквато е всеки модерен град. Освен това тази честота е практически неизползвана за други цели, за разлика от претоварения спектър на обичайните мобилни мрежи.

Друг важен елемент от спецификациите на LoRa е, че освен голям обхват има и изключително нисък разход на енергия. Причината е, че устройствата LoRa пренасят много малки количества данни при много по-ниска скорост, отколкото е LTE например. Затова и по стандарт батериите на устройствата LoRa трябва да имат живот от поне 10 години. „В момента трябва през няколко дни да се полага грижа за този тип устройства“, обяснява г-н Богоев и допълва, че „когато сложим сензор на недостъпно място, той трябва да може да издържа години наред автономна работа“.

Сред спецификациите на устройствата LoRa е и липсата на SIM карта, което дава друго огромно предимство спрямо настоящия модел. Вместо карти устройствата използват ключове, които операторът на мрежата предоставя. По-важното е, че този подход позволява създаване на значително по-малки устройства и вграждането им в най-разнообразни датчици, сензори и свързани устройства, които могат да се разполагат на най-разнообразни места и да се вграждат дори в продукти от бита и ежедневието ни.

Не на последно място е и самото оборудване, което е различно от това за стандартната мобилна мрежа на Vivacom. Компанията всъщност използва част от обектите си за настоящата мрежа, за да инсталира и нужното за LoRa оборудване. В работата по изграждането на LoRa мрежата Nokia подбира най-подходящите обекти, които да дадат максимално покритие на мрежата на територията на град София.

LoRa на практика

Техническите детайли, колкото и да са интересни за всеки технологичен журналист и ентусиаст по темата, все пак са само началото на историята, която LoRa позволява да се случи. Дори днес Vivacom работи усилено по IoT проекти както в София, така и в други градове. В тази сфера попадат свързаните POS терминали и асансьори, за които вече споменах, но и проекти за интегриран градски транспорт, които са част от концепцията за умен град. Това обаче са проекти, които използват наличната 3G мрежа и имат много специфични изисквания заради този факт.

Като пример за бъдещите развития на умния град г-жа Калчева дава паркоместата в София. В момента паркирането, особено в централните части на града, е сложна задача, която изисква много време и нерви. С инсталирането на датчици на всяко паркомясто и информационни табели или въобще цяла система, свързана с мобилно приложение например, шофьорите ще могат да имат много полезна информация. На първо място - има ли въобще къде да се паркира, но и също така на коя пряка е свободното място, има ли смисъл да се направи даден завой, докато сте в трафика, и т.н. Това е чудесен пример, който показва потенциала на тази технология да задоволи разнообразни нужди. От една страна, общината получава интегрирано решение, с което да получава информация и контрол над случващото се. От друга страна, шофьорите получават услуга, която ще подобри тяхната мобилност, а и ще им спести излишни кръгчета и нерви при опитите за паркиране. Не на последно място всички в града ще са доволни от спестените вредни газове от излишното обикаляне на автомобилите.

С LoRa устройства нужната инфраструктура може да се изгради значително по-евтино и достъпно, отколкото днес. Също така Vivacom проявява готовност да инвестира в подобни проекти, а не само да бъде в почти пасивната роля на доставчик на свързаност. Това е видно и от факта, че компанията вече работи по решения за интегриран градски транспорт, проследяване на автомобили и т.н.

Свързаност за всички

Потенциалът на IoT за Vivacom всъщност е много по-голям дори от умния град. Секторите, в които телекомът вижда възможности за огромно въздействие на тези технологии, включват неща от умен дом и обществена сигурност до здравеопазване и търговия на дребно. Сценариите за свързани болници, умни магазини, в които няма каси, автономни автомобили и какво ли още не са свързани с надграждането на мобилните мрежи. Всъщност това е важна част от пътя към 5G, както отбелязва г-н Богоев. „Каквото и да се случва, 5G ще бъде хетерогенна мрежа, която ще използва разнородни начини за свързване“, отбелязва той.

С това работата на Vivacom изглежда приключена - има налична мрежа, която лесно може да се превърне в платформа за иновативни проекти. Телекомът обаче минава крачка напред и по думите на г-жа Калчева активно търси смислени проекти, които да подкрепи с повече от само свързаност. Единственото, което остава да очакваме с нетърпение, са идеите и готовността за реализация на проектите, които ще ни накарат най-накрая да спрем да говорим за умните домове, градове и концепции като за научнофантастични мечти.