Найджъл Морис е главен директор Стратегическо развитие и иновации в Dentsu Aegis Network. Той отговаря за разработването на бъдещи продукти и услуги на компанията. Найджъл Морис има дългогодишна кариера в областта на маркетинга, стратегическото и дигиталното консултиране. През годините е заемал различни високи позиции в Aegis Media и Carat International, които са част от мрежата на Dentsu Digital Aegis Network. Основател е на дигиталната агенция Isobar, която е специализирана в предоставянето на иновативни решения, които имат за цел да променят представите ни за съвременния маркетинг. С Найджъл Морис имахме възможността да разговаряме по време на конференцията Dentsu Digital Camp 2018, която се проведе в София на 15 февруари.

Кои са последните тенденции в маркетинга в момента и как ще се отразят на потребителя?

Съдържанието става много по-лично и по-насочено към хората.

Най-очевидната тенденция, която прави впечатление е, че съдържанието става много по-лично и очевидно по-насочено към хората. Потребителите са много по-директни в комуникацията си брандовете и с това което компаниите правят. Възможността за по-директна връзка между хората и марките, както и възможността за пазаруване на продукти на момента е от ключово значение. Тази комбинация от търговия и насочено съдържание променя напълно представата ни за маркетинг. Технологиите от една страна, особено развитите платформи, са изключително силен инструмент, а от друга страна  - имаме негативни явления като например фалшива и заблуждаваща реклама или опасения относно сигурността на данните. Всичко това показва, че сливането на технологиите и маркетинга е навлязло в една зряла фаза.

Мислите ли, че потребителите имат доверие на компаниите да поверяват и предоставят повече и повече от своите лични данни?

Потребителите все повече са наясно, че компаниите използват техните данни за различни цели, най-вече маркетинг такива. Подобно споделяне на информация винаги е било обект на споразумение между двете страни – клиентите и фирмите. Когато гледате телевизия, вие очаквате, че ще има реклами, особено на тези канали, които се излъчват в безплатния ефир. Просто защото такъв е бизнес модела. Хората вече разбират, че личните данни играят ключова роля в съвременната дигитална икономика. Защо мога да купя евтини продукти от Amazon, защо Google и Facebook са напълно безплатни? В един момент разбирате, че всичко опира до рекламите в тези платформи и, че вашите данни подобряват значително тяхната ефективност. Ако доскоро обикновените потребители нямаха представа колко много и задълбочено се използва тяхната информация, то в момента започнаха да осъзнават това и да разбират цялостния бизнес модел.

Смятате ли, че заради това осъзнаване, потребителите ще са склонни да споделят дори повече информация или има някакъв праг, който не бива да се прекрачва?

Смятам, че това е строго индивидуално и обемът от информация, който портебителите са склонни да споделят, реално вече зависи изцяло от тях. Ако разгледате нещата не глобално, а пазар по пазар, ще видите, че има различни настроения и виждания, за това как да се използват личните данни. Нещата зависят много от културните и социалните виждания в отделните региони. В Германия например, потребителите са много по-чувствителни на тема лични данни, отколкото в САЩ.

В ЕС като цяло настроенията са по-протекционистки относно личните данни.

Да, но дори в ЕС има нюанси по темата и мненията варират.

Цялата дигитална трансформация се случва с доста бързи темпове, смятате ли, че агенциите и бизнеса са готови за тази трансформация и дали успяват да се адаптират към нея?

Адаптацията на рекламния сектор варира значително. Някои възприемат новите технологии и методи сравнително бързо, други – не толкова. Това се случва във всеки един бизнес сектор – някои са по-бързи, други не. Традиционните компании са изградени върху бизнес модел, който разчита на огромно количество инфраструктура, което определя и колко гъвкави могат да бъдат те.

Промяната се случва в основата на цялостния икономически модел, а не при крайните продукти.

Това за което обичам да говоря в презентациите си е, че хората много се концентрират върху лъскавата повърхност и не могат да разберат, че промяната се случва в основата на цялостния икономически модел под тях. Което налага пълна промяна върху работния процес, върху хората и върху структурата на компанията. Тук не става дума за промяна само на продуктите и услугите, които се предлагат, а за пълна промяна в цялостните процеси и нагласи за правенето на маркетинг. Дори да сте брилянтни в дигиталния маркетинг може да се провалите, ако екипът за обслужване на клиенти е застинал в XX век.

Конкретно кои технологии в момента трансформират дигиталния маркетинг?

Любопитно е, как преди няколко години всички бяха супер ентусиазирани относно виртуалната реалност. Смятам, че тя е и ще остане важна, но повече в корпоративна среда (b2b), като например в медицината или производството. Проблемът е, че в приложението й за нуждите на крайния потребител има доста затруднения. От друга страна, добавената реалност (AR) може много по-лесно и бързо да се приложи към обикновените клиенти. Пределно ясно е, че изкуственият интелект (AI) и машинното самообучение вече оказват голямо влияние върху бизнеса и обработването на масивите от данни, които генерираме ежедневно.

От потребителска гледна точка основната тенденция е продължаване на развитието на мобилните технологии. И това ще остане така докато не достигнем момента, в който ще се премахнат ограниченията, които притежават сегашните смартфон екрани.

Гласовият интерфейс ще заема ключова роля в бъдеще.

Посоката в която отиваме е, че съдържанието ще става все по-лично и персонализирано, а в същото време ролята на самите устройства ще намалява. Като накрая самият човек ще се превърна в интерфейс за достъп до съдържанието.

Тоест екраните ще изчезнат през следващите години?

Точно в следващите не. Но след десетилетие, те ще намалеят като брой, а определено гласовият интерфейс ще заема ключова роля в бъдеще.

Смятате ли, че новите технологии все пак се налагат доста бавно за масовата публика?

Напротив, смятам, че това се случва прекалено бързо. Самите технологични цикли в изкарването на иновации са скъсиха драстично. На нас ни се струва, че всичко се случва доста бавно. Но причината за това е, че потока на новини в момента е непрекъснат – 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, 365 дни в годината. Всичко е забързано, включително нашето ежедневие, което създава илюзията, че иновационните процеси се случват бавно на фона на останалото. Ако се замислите, в момента преживяваме Четвъртата индустриална революция. Предишните три са се осъществили значително по-бавно (в рамките на няколко десетилетия всяка). От друга страна, когато я изживяваме и имаме високи и дори надути очаквания, перспективата за време се променя.

Имате ли някакви впечатления за българския пазар?

На глобално ниво българският пазар може да изглежда малък. Но реално той е доста иновативен и стабилен. Събития като Dentsu Digital Camp 2018 доказват тази теза, защото тук се събират много хора и обменят идеи и добри практики. Хората са много нахъсани и ентусиазирани от новите технологии.