Текстът съдържа спойлери

Обожавам научна фантастика. Всъщност това е доста слаб подбор на думи, но предполагам, че около 80% от филмите, които гледам, могат да се съберат под широката шапка на този жанр. Като почти всеки фен на sci-fi киното очаквах Interstellar на Кристофър Нолан с огромно нетърпение още преди излизането на първия трейлър. В моята книга Interstellar бе най-очакваното заглавие на 2014 г. Запазих билети в най-близкия IMAX салон с лек трепет и се събудих с мисълта, че днес, най-накрая, ще гледам Interstellar. Нолан не е сред любимите ми режисьори, но намирам преобладаващата част от филмите му за отлични, а Батман трилогията, към която бях крайно скептичен, ме остави приятно изненадан. За съжаление Interstellar се превърна в едно от най-големите филмови разочарования в живота ми.

 

"Защо толкова много хейт, Дарин?"

В седмицата след трите часа, в които се питах дали това е истинският филм, или някой си прави лоша шега, успях да вляза в малки конфликти с известна част от познатите си. Само за няколко дни преминах в режим "По-добре да си мълча", което е характерно за моментите, в които имам крайно непопулярно мнение. Голяма част от приятелите ми обаче реагираха също толкова крайно. Разбира се, хиперболизирам.

Тук е моментът да отбележа, че няма да се впусна в дългия списък с малки и средни проблеми на филма, тъй като не искам да издребнявам. Да, научната обосновка далеч не е перфектна, но това не ме притеснява толкова. Музиката на Ханс Цимър за пореден път ми се стори стереотипна и играеща на сигурно и в дадени моменти диалогът буквално не се чуваше, но това не е фатално. Броят груби безсмислици в сценария е над допустимото за добър филм, но съм склонен да ги преглътна. Основният ми проблем е, че отвъд науката, хайпа, Нолан, Матю Макконъхи, Космоса, червейните дупки и апокалиптичното бъдеще Interstellar е просто един слаб филм.

 

Очаквах новата Одисея, получих по-грозен Прометей

Добре де, не очаквах Нолан да надмине гения на Кубрик и да създаде по-добра версия на субективно най-добрия sci-fi филм в историята на киното. Но не очаквах и толкова повърхностна реализация на интересна и обещаваща идея. Interstellar ми напомня твърде силно на Прометей и част от останалите нови заглавия на Ридли Скот, който не спира да доказва, че губи таланта си или просто никой не разбира новото ниво, което е достигнал. Със сигурност огромна вина имат високите очаквания, но не мога да да оправдая всичко с тях.

 

Празни персонажи

С малко изключение на Купър (Матю Макконъхи), който отново ме изненада приятно, героите в Interstellar са на ръба на абсолютната празнота. За трите часа на филма (които спокойно можеха да са по-малко при пропускане на ненужните сцени с д-р Ман) те не подлежат на почти никакво развитие и се държат наивно за най-добрата надежда за оцеляване на човечеството.

 

Слаб диалог

Най-силното разочарование в Interstellar вероятно е диалогът. Мисля, че съм чувал по-задълбочени разговори в "Мечетата с нежни сърца". Моментите, в които диалогът не беше на ниво, не бяха малко.

 

Статията продължава на следващата страница.

Неуместни обяснения на науката

Чудесно е, че Interstellar се стреми да предаде научната си обосновка на разбираем език. Всъщност това е една от добрите страни на филма. Визуализациите са изключително близки до истинската физика и някои принципи на теорията на относителността и аномалиите във време-пространството са пресъздадени чудесно. За съжаление режисьорът обяснява тези принципи на публиката по съответстващ за нивото на лентата начини. Екипажът на кораба, който би трябвало да е най-добре подготвената извадка от човечеството, си припомня прогимназиална физика

 

А темпото, мистър Нолан? Какво темпо, аз съм Кристофър Нолан

Повечето филми на Нолан имат известни проблеми с темпото, но Interstellar поставя нов рекорд. Важни моменти като прехода от селската къща към тайната централа на NASA се случват за секунда, а ненужни сцени като битката между Купър и д-р Ман (Мат Деймън) продължават завинаги. Преходите между Земята и далечната галактика често се случват на най-неподходящите места и изглеждат грубо дори за типично суровия стил на Нолан.

 

Практически ефекти. Защото аз съм Кристофър Нолан

Не е напълно ясно защо режисьорът решава да използва практически ефекти вместо CGI, но резултатите невинаги са отлични. Роботите са свежа глътка въздух, но Interstellar е далеч от впечатляващата визия на Gravity например. Добър момент да напомним за невероятно атмосферичния шедьовър, който показва как може да се прави кино, в което Космосът е основната съставка на ястието, без да се търси стандартната комбинация от сюжет, развитие на героите и фабула, които Нолан се е опитал да сготви с щипка Космос. Повече за някои от решенията на режисьора може да прочетете тук. Ако не искате да кликате, използвани са метални роботи, които ръждясват, а главите на операторите им се премахват в обработката. През 2014 г. Нолан все още недолюбва компютърно генерираните ефекти, защото е… Нолан. Което е добър преход към последния параграф.

 

Аз съм Нолан

Отдавна знаем, че Кристофър Нолан е особена птица с много силен характер, граничещ с инат. Всичко това е чудесно, но реакциите му на критика не са особено професионални. След сериозните забележки по миксирането на звука, които са едно от малкото неща, около които се обединиха всички, той просто каза, че "е трябвало да бъде така". Най-лошо впечатление ми направи желанието му Interstellar да включва пътуване отвъд скоростта на светлината. Кип Торн има нужда от две седмици, за да го убеди, че това не е възможно и няма как да проработи.

За съжаление Interstellar потвърждава мнението ми, че Кристофър Нолан е един от най-добрите режисьори в посредствената категория. Както споменаха водещите на любимия ми кино подкаст F This Movie, тъжно е, че трябва да избираме между две крайности като Майкъл Бей и Кристофър Нолан, сякаш между тях не съществува нищо. И дори не намесвам по-малките и независимите продукции, за да не бъда обвинен в елитаризъм.

За мен Interstellar остава филм с претенции за сериозна научна фантастика, който не може да се откъсне от изискванията на лесносмилаемия блокбъстър. Което може би е проблем не само на Нолан, но и на стандартите, които утвърждава индустрията през последните години.