Най-хубавото време от годината е! Времето, когато снежна ваканция се очертава на хоризонта. Времето, когато... можете да си направите гуляй със сериали, завити с топло одеяло, да гълтате епизод след епизод, без да мислите, че ще ставате рано утре. А още по-голям късмет е, че живеем в тези интересни времена, когато Мarvel и DC и тяхното гигантско комиксово семейство завзеха Холивуд, големия... и малкия екран. Кой обаче се справя по-добре и ако изобщо може да се говори за война на супергерои на малкия екран (и на компаниите зад тях) - кой я печели?

Автор: Цветомира Панчев


 

 

Първите сред първите

Героите на DC стъпват първи на малкия екран - още през 1950 година Джордж Рийвс огрява телевизионния свят в „Приключенията на Супермен“. Следват Батман и Робин (в ролите Адам Уест и Бърт Уорд) - доста запомнящ се отрязък от историята на сериалите със супергерои, още повече, че в същия сериал телевизията видя и доста добри изпълнения на ролите на Жената котка, Гатанката и Жокера. През седемдесетте, и по-точно от 1975 до 1979, на малкия екран се появи „Жената чудо“ с Линда Картър - друга иконична точка в телевизионните супергероични сериали. Така най-популярните сериали от миналото се оказват тези на DC - „Батман“ през 60-те, „Жената чудо“ през 70-те и „Луис и Кларк: Новите приключения на Супермен“ през 90-те, както и „Смолвил“. Мarvel обаче не стоят безучастно - в края на седемдесетте излиза „Невероятният Хълк“ с Бил Биксби и Лу Феригно - доста мрачен и драматично изграден сериал, който става точно толкова популярен, колкото „Батман“ и „Жената чудо“. Може да се поспори, че „Невероят­ният Хълк“ е първият изграден по комикс сериал, който не се фокусира толкова върху физическия сблъсък между героите, а повече върху психологическия такъв. Сериалът продължава цели пет сезона, но освен с него Мarvel успяват да се конкурират с DC по онова време само с „Невероятния Спайдърмен“. И така Marvel остава под сянката на DC спрямо сериалите в миналото... но така ли е и сега?

 

Бизнес моделът от комиксите на малкия екран

Ако сте фенове на комиксите на Marvel и DC, сигурно сте забелязали, че повечето им истории се развиват в една и съща вселена. Този маркетингов трик е готин не само защото по този начин всеки герой рано или късно среща друг (йей), а и защото самите фенове започват да купуват повече комикси по този начин - за да разберат какво е станало при въпросната среща и как точно се е изменила цялостно вселената. Понякога е необходимо ръководство за употреба, за да разбереш кое след кое се чете и да схванеш всички връзки между героите, кой с кого е враг или приятел и кой на кого е дете. Но пък продълженията на историята в друга атмосфера винаги е забавна. Въпросния бизнес модел двете компании пренесоха и в настоящето, и в сериалите, които в момента владеят малкия екран. Прескачането на герои в различни сериали стана навик най-вече на Marvel - те го правят със сериалите си „Джесика Джоунс“, „Люк Кейдж“ и „Daredevil”, а накрая планът е да обединят всички вече познати ни супергерои от предходните сериали в чисто новия „Защитниците“. DC правят нещо подобно с „Легендите на бъдещето“, но в него те събират по-скоро второстепенните герои от сериали като „Стрелата “.

 

 

 

Модерна супергеройска телевизия

Когато „Стрелата“ излезе през 2012 година по CW, DC не бяха изкарвали сериал, обединен около един комикс герой от 1991 година насам. Моментът беше интересен: трилогията „Тъмния рицар“ тъкмо беше приключила и публиката беше влюбена в драматично силния и меланхоличен Брус Уейн. Каква изненада - публиката хареса и Оливър Куин, който има доста общи черти с Бат­ман (син на милионер, с мъртъв баща, трениран в бойни изкуства и с доста тежко минало). Именно от „Стрелата“ тръгва модерната телевизионна империя на DC, която в момента е разпростряна до „Светкавицата“, „Легенди на бъдещето“, „Супергърл“ и „Готъм“. Запазеният тон на DC си остава същият и на малкия екран - меланхоличен и тъмен спрямо доста по-свежарския и на моменти дори комичен стил на сериалите на Marvel. Интересен факт: 45% от хората, които предпочитат сериалите на Marvel пред тези на DC, изтъкват като причина т.нар. comic relief в сериалите - т.е. забавните моменти, които разведряват иначе сериозните истории. Именно това се опитаха да направят DC със „Светкавицата“ - по-леко шоу, с по-умерен и доста различен от непрекъснато мрачния Оливър Куин главен герой.

 

Добра и лоша свързаност

Въпреки че в сериалите на Marvel има значителна доза хумор, не можем да не отбележим, че тематиките им са доста мрачни (не се препоръчват за лица под 18 години), а супергероите им са повече като антигерои – често заявяват, че изобщо не им се занимава със спасяване на хора, имат малко приятели и са с минало, за което не биха искали никой да разбира. При Marvel липсва „семейната“ обстановка, която съществува в сериалите на DC, което прави супергероите на последните доста по-традиционни.

Свързаността във вселените е друг въпрос. Във вселената, изградена от Marvel в сериалите им по Netflix, сериалите са по-скоро силно индивидуални - не е нужно да сте гледали конкретна предистория, за да откриете, че сте запленени от даден герой. Това важи за „Джесика Джоунс“ и „Daredevil“ с пълна сила. От своя страна пък „Стрелата“, „Светкавицата“, „Легендите“ и „Супергърл“ имат силни прескачания едни в други и там е нужно по-широко познаване на вселената и героите. Индивидуалността при Marvel е достатъчно добре сграбчваща, докато прекалено честото пре­скачане от история в история при DC на моменти е доста разсейващо.

 

 

 

Бъдещето?

Aко трябва да изберем конкретен победител, доминиращи в момента са Marvel не само защото съумяват да разкажат истории­те си много по-запленяващо, а и защото трудно могат да станат скучни. При DC се очертаха много повече „пълнежи“, епизоди, в които нищо конкретно не се казва, а по-скоро се използват за увеличаване на екранното време. От друга страна не Marvel бяха първите, които вложиха огромен бюджет в специалните ефекти, а DC със „Стрелата“. Усещането, с което ни оставят и едните, и другите, обаче е това на задоволство - че телевизията се развива все повече в посока да въведе зрителя директно в комикс света. И да го омагьоса там.

А знаете ли, че Deadpool e най-пиратстваният филм за 2016?