Когато излезе на сцената по дънки и кожено яке, за да разкрие съвсем лежерно новата Tesla Roadster, Илон Мъск спокойно можеше да бъде взет за модерна версия на класическия имидж на Стив Джобс. Не само презентацията му си я биваше, но и изненадата не бе за подценяване - въпреки че знаехме, че Tesla Roadster съществува, почти никой реално не очакваше да видим колата толкова скоро. А анонс незабавно след голямото разкритие на вечерта - е-камиона Tesla Semi - със сигурност ни хвана неподготвени.

Но Мъск винаги си е бил такъв, едновременно адски небрежен и адски делови.

И винаги неповторим

Но дори ако отклоним поглед от харизматичния иноватор, сухите цифри около Tesla Roadster казват доста сами по себе си. Обещанието е това да е най-бързата серийна кола в света, която може да ускори от 0 до 100 км/ч само за 1.9 секунди, а до 160 км/ч ще ви отведе за 4.2 секунди. С други думи половин километър отсечка може да се вземе за 8 - 9 секунди.

Това не е просто бързо, а бързина, която бие рекордите на суперколите, които властват в момента. Tesla обяснява мощността с тройката електрически мотори, които дават 10 000 Nm въртящ момент и помагат на колата да се изстреля над 400 км/ч.

Разбира се, преди да изпаднем в прекалена еуфория, нека все пак си припомним, че на този ранен етап всичко е теоретично. Автомобилният свят няма недостиг на суперколи, които обещават невероятни скорости и постижения, но не ги постигат на практика. Съществуващите модели на Tesla определено демонстрират потенциала на електрическите мотори, но прехвърлянето на този потенциал в реални стойности изисква доста инженерни усилия.

Обещаният пробег на Tesla Roadster наистина впечатлява

Колкото и да е атрактивно, ускорението е само за шоу; истинските предимства на един електрически автомобил идват, когато стане въпрос за неговата батерия. Tesla не само е убедена, че новият Roadster ще стигне нивото на Model S и Model X като пробег, но и ще ги надмине с доста. По американските стандарти това означава, че колата ще може да измине разстоянието между Сан Франциско и Лос Анджелис и обратно без презареждане на батерията. Всъщност тиражираната от самата компания цифра бе почти 1000 километра, което очевидно е много повече от всякакви досегашни постижения на Tesla. За такова нещо е необходима доста голяма батерия (около 200 kWh), която при това да бъде разположена ниско в структурата на колата, за да запази центъра на тежестта и да осигури стабилност. Както вече може да сте предположили, такава батерия е поне два пъти повече от това, което може да откриете и в най-скъпия Model S, който ви осигурява най-много 500 километра на един заряд.

На всичкото отгоре и практична

По правило суперколите нямат четири седалки и не са нещо, с което може да отидете на работа в центъра на града. Tesla Roadster обаче има и е. Компанията обещава не само мощност, но и практичност. Мъск призна, че задните места са по-малки, но самият факт, че ги има, е необичаен за този сегмент и придава допълнителна притегателна сила.

Дори и да не ги използвате, купето изглежда приятно и по-широко от стандартния интериор на подобни високоскоростни автомобили, където рядко има място за нещо повече от най-важното. Дигиталното табло на Tesla е тук и огромният тъчскрийн екран в портретна ориентация доминира центъра на купето. Стъкленият покрив може да се сваля, за да направите колата полукабриолет; неудобство обаче е фактът, че прибирането не е автоматично и ще трябва да намерите временно място на сваления елемент в багажника. Нещо повече, седящите отпред ще трябва да споделят с тези на задните седалки колко свеж е въздухът, тъй като покривът се сваля само над тях.

Но това си има цена

Погледнете добре това червено петно на екрана ви - гледате най-скъпата кола на Tesla серийно производство. Поне към момента, когато тя наистина навлезе в такова производство. Базовата версия е 200 000 долара и тази цена вече бе потвърдена от компанията. За да сте сигурни, че ще получите бройката си, е добре да заделите депозит от 50 000 долара. Ако наистина искате нещо по-различно и ексклузивно, за вас е серията Tesla Roadster Founders Series. От нея ще бъдат произведени едва хиляда бройки и това ще са първите коли, които ще слязат от конвейера. Тук цената не само вече е 250 000 долара, но ще трябва да платите веднага. 50 000 долара могат да се преведат онлайн, но остатъкът е нужен по банков път възможно най-скоро.

Шестцифрените суми за която и да било кола са си нещо сериозно. От друга страна обаче, ако Tesla наистина успее да осигури на практика всичко онова, което обещава на теория, Roadster може да се окаже изненадващо конкурентен модел. McLaren 720S например ускорява от 0 до 100 км/ч за 2.8 секунди и стартовата му цента е малко под 300 000 долара. Bugatti Chiron ще ви изстреля от 0 до 100 км/ч за 2.3 секунди, но за това удоволствието ще платите около 3 милиона долара.

Тук и сега срещу бъдеще неопределено

Проблемът е, че ако имате средствата, още днес може да влезете в някой скъп автосалон и да се сдобиете с McLaren 720S, докато депозитът ви за Roadster идва с двойна доза сериозно търпение. Доставките на новата кола ще стартират едва през 2020 г., което е след цели три години. Не забравяйте, че компанията вече си е спечелила незавидна слава с това, че невинаги спазва собствените си срокове.

Решението на Мъск определено е стратегическо. Той си е направил сметката, че дори само всичките хиляда бройки от Roadster Founders Series да се разпродадат, това ще даде на компанията солидната сума от 250 милиона долара. Тези пари наистина са добре дошли и ще помогнат на Tesla да продължи работата по Model 3 и своята гигафабрика. Дори базовият депозит от 50 000 долара предоставя така необходимата финансова инжекция.

Колко разумна ви изглежда тази схема, до голяма степен зависи от това, доколко комфортно се чувствате с начина, по който Tesla по принцип прави бизнес. Големите амбиции се нуждаят от дълбоки портфейли и до известна степен е логично, че така както оригиналният Roadster преди време проправи пътя за първия Model S, днес новият Roadster ще помогне на компанията да финансира сегашната си експанзия.

Тагове: