Властите в ЕС продължават с твърдата си позиция към големите американски технологични компании, като този път на прицел попадат социалните мрежи и начина, по който те отсяват дезинформиращото съдържание.

Технологичните гиганти като Google и Facebook имат шест месеца да се преборят с фалшивите новини, в противен случай Еврокомисията ще предприеме мерки срещу тях. Европейската комисия настоява онлайн платформите и социалните мрежи да свалят фалшиви новини до октомври - или да се изправят срещу заплахата от налагане на регулиране на по-късна дата.

Комисията излезе с поредица от мерки, с които се надява да премахне онова, което в общи линии описва като "дезинформация", пред предстоящите европейски избори през 2019 г. До юли платформите трябва да приемат практическия кодекс, изработен от комисията.

По данни на ЕК досега дезинформацията е повлияла на изборите в 18 държави, а 83 процента от европейците възприемат фалшивите новини като заплаха за демокрацията. Европейската служба за външно действие е засякла в последните три години 3900 случая на пропагандни (неверни) съобщения в защита на тезите на Кремъл. Комисията отбелязва, че "фалшиви новини" са съобщения, които не включват журналистически грешки, сатира или пародия, а са злоумишлено създадени, за да повлияят на обществото и да замъглят истината.

Но не всички обаче са доволни от това - критиците отбелязват, че подобни усилия рискуват да наложат ограничения на свободата на словото и личния живот.