Първият човек, заемал поста президент на Facebook, излезе с интересни изказвания, в които обвинява популярната социална мрежа в експлоатиране на човешката уязвимост. Шон Паркър разговаря с новинарския сайт Axios за това, какви според него са опасностите, произлизащи от така разрасналите се социални мрежи. Паркър се присъединява към Facebook през 2004, когато компанията е едва на година. „Идеята зад разработката на приложението, а и на другите от този тип беше: как да направим така, че да обсебим възможно най-голяма част от времето и съзнанието ви?“, казва той. Те постигат идеята, като осигуряват „допамин в мозъка ви всеки път, когато някой хареса или коментира нещо публикувано от вас – а това ще ви накара да споделяте още и още харесвания и коментари“. Бившият президент на компанията споделя множеството си тревоги относно влиянието на социалните мрежи и изразява съжалението си, че е допринесъл за тяхната „власт“.

Милиардерът добавя, че така хората влизат в един безкраен кръг, от който излизане няма. „Постарах се, подобно на хакер, да експлоатирам уязвимостта в човешката психика. Аз, Марк Зукърбърг, Кевин Систром от Instagram – всички разбирахме това напълно осъзнато. И въпреки това го направихме.“ Според него най-тревожното е, че „само Бог знае какво причиняваме в момента на мозъците на децата ни“.

Паркър не е първото известно име в технологичния свят, което изказва притеснение и разочарование от това, което е помогнал да се създаде. Тристан Харис, бивш служител в Google, е изказвал критики за това, как продуктите на технологичните компании завземат мозъците на хората. Лорън Брихтер, дизайнер, който е работил по създаването на механизма „дръпни надолу за рефреш“, казва, че идеята е била да се вкара усещане на хората за т.нар. слот машини в казината, с които при всяко дръпване опресняваш машината... и може би точно този път ще спечелиш нещо страхотно. Брихтер казва, че по времето, когато е създавал механизма, не е бил достатъчно зрял, за да осъзнава лошото му влияние, а днес съжалява за участието си в него.

Роджър Макнами, инвеститор във Facebook и Google, казва, че „хората, които управляват Facebook и Google, са добри хора, чиито добронамерени стратегии доведоха до непредвидими и ужасни последици... Проблемът е, че няма нищо, което компаниите биха могли да направят в момента, за да поправят нещата, освен ако не изоставят изцяло настоящите си маркетингови и рекламни модели“.