Българският IT холдинг „Алтерко“ продава целия си телекомуникационен бизнес в Европа на норвежката LINK Mobility Group. Сделката е на стойност 8.8 млн. евро и включва компаниите „Тера Комюникейшънс“, „Теравойс“, „Алтерпей“, румънското звено Teracomm и македонското Tera Communications, обявиха от българското дружество в прессъобщение, разпространено до медиите. По този начин българският холдинг се освобождава с целия си доскоро традиционен бизнес на Стария континент, като в портфолиото остава основно дейността, свързана с Интернет на нещата (IoT), в което влизат популярният детски умен часовник MyKi и решенията за умен дом Shelly, както и операциите на компанията в Сингапур, Малайзия и Тайланд.

Да продадеш основния си бизнес

Цената от 8.8 млн. евро е изчислена на базата на консолидираната печалба преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) от 1.6 млн. евро, умножена по 5.5. Тя ще бъде заплатена на три части – една трета ще стане към момента на сключване на крайната сделка по банков път, една трета чрез отложено плащане в рамките на три години след финализиране на продажбата и последната част ще стане в акции от капитала на купувача LINK Mobility Group.

Телеком звената на холдинга „Алтерко“ се занимават с различни услуги с добавена стойност свързани с мобилните оператори, като мобилен маркетинг, нотификации, SMS игри и др. Доскоро тази дейност беше основна в портфолиото на българското дружество, което беше един от лидерите в областите на мобилния маркетинг в България и другите пазари, в които оперира. Трансформацията на мобилния бизнес и ориентирането към все повече потребление на пренос на данни все повече поставя подобни услуги на заден план. Затова през последните години „Алтерко“ се ориентира все повече към предоставянето на IoT решения. Продажбата на целия досегашен основен бизнес в Европа ще позволи на компанията да завърши префокусирането към сектор, който тепърва ще разгръща потенциала си. „Алтерко“ все пак запазва за момента операциите си в Сингапур, Тайланд и Малайзия.

„С оглед резултатите на IoT бизнеса и интереса на инвеститорите към него офертата на LINK беше оценена като изключителна възможност за промяна в стратегията за развитие на групата“, коментира изпълнителният директор на „Алтерко“ Димитър Димитров. „Продажбата на телекомуникационния ни бизнес в Европа ще ни даде възможност да концентрираме всичките си ресурси в развитието на нови IoT продукти и услуги“, допълни той.

Доскорошният стартъп – новата надежда

Историята на „Алтерко“ е доста интересна през годините и показва истинско обръщане на бизнес модела на групата. Ако преди повече от пет години някой беше казал, че компанията ще осъществи подобна сделка, сигурно щяха да го помислят за луд. Погледнато от сегашното развитие на пазара, тази стъпка е повече от логична.

Трансформацията бележи своето начало от 2012 г., когато е основан „Алтерко Роботикс“ – стартъп на тогавашната телекомуникационна компания „Тера комюникейшънс“, която е в бизнеса с мобилен маркетинг от повече от десетилетие. Идеята е се експериментира с умни аксесоари и потенциално свързани устройства за управление на дома. През 2016 г. на пазара се повяват и първите плодове на „Алтерко Роботикс“ – умният часовник за деца MyKi, който в рамките на няколко месеца се превръща в хит не само в България, но и в чужбина. Паралелно компанията работи и по устройствата за умен дом Shelly (тогава още познат като She). Но дейността на „Алтерко Роботикс“ тогава се смята за експериментална и съставлява малка част от приходите.

Още същата година се появяват и първите сигнали, че цялата група най-вероятно ще обърне бизнес модела си наопаки. Първо всички компании са консолидирани под една шапка – тази на бранда „Алтерко“, който дотогава се използва само за IoT решенията. Малко след това новосформираният холдинг успешно излиза на Българската фондова борса. Набраните средства от 2.18 млн. лева се използват за допълнително развитие на IoT бизнеса на компанията. С продажбата на традиционната дейност в Европа на „Алтерко“ холдингът ще има достатъчно средства, за да може да постигне мащаб в своите умни продукти. Намерения, които Димитър Димитров е изказвал нееднократно в медиите.