Преди няколко години таблетите бяха огромният хит на пазара. Категорията се развиваше с бурни темпове, всички компании се надпреварваха да вадят нови модели и годишно пазарът растеше с двуцифрени проценти. Времената обаче се менят и подобни характеристики днес са типични за следващия голям хит – умните говорители. А таблетите? В световен план пазарът бележи спад през последните две години, като за последното тримесечие той се изразява в 7% на годишна база. Лидерите остават Apple (23,4% пазарен дял), Samsung (13,6%), Huawei (8,4%), Amazon (7,1%) и Lenovo (5,4%). Останалите 42.2% от пазара се падат на всички останали производители, сред които са много китайски компании, които произвеждат често непознати за нас модели. Нещо, което се забелязва и нашия пазар.

Според представителното изследване на агенция Pragmatica, организирано от Huawei, огромен дял от таблетите, които в момента се използват от нас, идват от подобни производители в графа „Други“. У нас топ 3 е зает от Samsung, Huawei и с водач Lenovo – 36.1%. Данните са базирани на допитване сред градското население в България на възраст между 25 и 55 години. Методологията на проучването е онлайн таргетиране на таблетните устройства. Това означава, че тя не показва точните продажби на устройствата, а само на тези, които реално се използват. Тъй като често липсва информация за българския технологичен пазар, статистиката предизвиква интерес. Тя беше представена за първи път по време на премиерата на новия таблет на Huawei от висок клас – MediaPad 5. Какво друго научихме от данните?

Сред активните градски потребители на таблети у нас най-голям процент се пада на възрастова група между 35 и 44 години. Малко след нея се нареждат и другите две – между 25-34 и между 45-55 години. Почти 40% от отговорилите живеят в София, а 79.3% са с висше образование. Следващият въпрос, на който потребителите на таблети е трябвало да отговорят, е за какво точно използват това устройство.

На първо място за 66% от потребителите е „раглеждане на уеб сайтове“. Вторият най-посочван отговор (53.8%) е „при пътуване“, което може да означава абсолютно всичко. На трето място идва „гледане на филми и клипове“ с 48%, а веднага след това е „слушане на музика“ с 34.6%. След развлеченията идва и „за работа“ със своите 33.5%. Ако задълбаем още малко в този отговор, 40% от анкетираните го използват за четене на мейли. Таблетът се използва най-много във вечерните часове (между 18:00-21:00). На второ място са часовете след 21:00. От всичко това идва очаквано обобщение – таблетът се използва най-вече като устройство за развлечение в свободното време. Именно това е и една от причините, поради които той бележи подобен спад на световния пазар – използването му за екран не изисква честа смяна, но изисква надграждане. Нещо, което се подкрепя и от останалите данни на Pragmatica.

Запитани за коя марка ще е следващият им таблет, анкетираните отново споменават най-популярните у нас с почти близки проценти – Lenovo, Samsung и Huawei. Марката е и най-често посочваният критерий за избор на таблет, следвана от цената и размер на дисплея, качеството на звука, дизайна и т.н. Нашият пазар е изключително ценово ориентиран, но сред потребителите, които използват таблети, се наблюдава желание да преминат към по-висок клас модел при следващата си покупка.

От Huawei отбелязват една важна за тях категория, в която са водачи - „материалът, от който е направен таблетът“. В нея водач е Huawei с 33% и с 12% преднина спрямо втория производител.

Интересно е, че 68.8% от потребителите, които използват таблетите си, са ги закупили самостоятелно, без план за интернет към някой оператор. Тук обаче отново трябва да наблегнем на важното условие за проучването – направено е сред хората, които реално използват таблетите си.

Заедно с представянето на данните от проучването Huawei представи на българския пазар и модела MediaPad M5. Продуктът спада към високия клас и е оборудван с 10.8-инчов екран с 2K резолюция, намиращ се зад 2.5D стъкло. Корпусът е изработен от алуминий, налични са четири говорителя Harman Kardon с DAC, а за по-доброто мултимедийно изживяване се грижи и графичната технология ClariVu 5.0. Хардуерът се допълва от процесор Kirin 960s, 4 GB RAM, 64 GB вътрешна памет (наличен е и слот за microSD карта памет) и 7500 mAh батерия.

На самото събитие от Huawei не скриха амбициите си за този модел, който попада именно в една от най-желаните категории - висок клас с красив дизайн и насочен към оптималното мултимедийно изживяване. Вярваме, че скоро ще имаме възможност за тест и тогава ще можем да влезем в допълнителни детайли за MediaPad M5.