Изучаваме Марс от достатъчно време, за да знаем, че понякога нови изследвания от планетата могат да преобърнат всичко, което до момента сме разбрали за нея. От NASA току-що пуснаха две нови големи проучвания – едното се отнася до причината, поради която метанът на Марс има сезонни вариации, а второто – до открита скала на повърхността, която съдържа органични молекули, които може би са доказателство за древен живот на планетата. Наричат и двете изследвания „огромни пробиви в астробиологията“, а причината за тяхното успешно съставяне са данните от марсохода Curiosity, който проучва Марс от 2012 насам.

Центрираното около метан проучване също води до извод, че на Марс има биологични източници (живот), тъй като това е органична молекула. От данните на Curiosity знаем, че през 2015 г. атмосферата на Марс е съдържала метан, но никой не знаеше откъде се появява той. Още по-любопитното е, че през 2017 година от NASA   установиха, че нивата на метан в атмосферата се вдигат и спадат в зависимост от сезона на планетата, без да могат да установят защо. Оказва се, че метанът най-вероятно идва от замръзнали „джобове“ лед, наречени метан клатрати. Когато на Марс е лято, ледът се разтапя и нивата на метан се повишават. А шансовете този метан първоначално да се е образувал от живот на планетата преди хиляди години са големи.

Второто проучване съдържа информация, събрана от Curiosity от почвени проби от две места в кратера Гейл, на около три милиарда години. При затопляне на пробите в марсохода са открити няколко вида органични молекули, които често се срещат на Земята, в утаечни скали богати на организми. Дженифър Айгън, водещ учен на изследването казва, че това е доста обещаващо откритие спрямо търсенето на древен живот на Марс. Възможно е кратерът да е бил обитаем преди около 3.5 милиарда години, с условия подобни на тези на ранната Земя, когато е възникнал животът на нея. Откриването на органичнте молекули сочи именно към това заключение и е поредният доста голям намек за наличието на живот на Марс в миналото.