Всеки собственик на смартфон днес ползва десетки приложения, често дори без да осъзнава, че зад всяка „иконка“ се крие сложен набор от алгоритми. Но колко от вас са запознати с историята, тежката работа и борба над създаването им? И знаете ли имената на хората, които са създали YouTube, Snapchat или Spotify?

И когато следващият път стартирате някое от тези хитови приложения, поне за момент се замислете, че вероятно сред нас в момента живее следващият хитов програмист, бъдещият милиардер, името, за което тепърва ще се говори.

Snapchat: Eвън Шпигел, Боби Мърфи и Реджи Браун

Когато това приложение за първи път се появява на бял свят през юли 2011 година под името Picaboo, никой не е предполагал в какво ще се превърне то. В първоначалния си вид приложението е било просто програма показваща снимка, която скоро след това изчезва. Идеята за създаването принадлежи на Реджи Браун, като е подкрепена с работа от Eвън Шпигел и Боби Мърфи – трио талантливи студенти, които се запознават в университета Станфорд.

Шпигел вече притежава известен бизнес опит, който му помага да се ориентира, а пък Мърфи е работил като софтуерен инженер в голяма компания. Заедно с Браун обаче те преправят приложението и през септември 2011 година го стартират вече като Snapchat.

Първоначално то е разработено само за iOS, като версията за Android идва през 2012 година. Днес Eвън Шпигел остава на ръководния си пост като CEO (изпълнителен директор) на Snap Inc, а Мърфи е главен софтуерен инженер (CTO). Според борсови оценки днес компанията Snap Inc струва около 18 до 20 милиарда щатски долара.

WhatsApp: Брайън Ектън и Ян Коум

Бившите служители на Yahoo – Брайън Ектън и Ян Коум първоначално създават приложението през 2009 година с основната цел да позволява да ъпдейтвате статуса си и да виждате статусите на всичките ви контакти. Нищо повече. WhatsApp 2.0 обаче добавя модул за мигновени съобщения, който допада бързо на стотици хиляди потребители.

Нещата в началото не са много лесни и затова Коум дори обмисля да изостави приложението и да го прекрати. Ектън обаче го разубеждава и става негов партньор. Скоро след това двамата успяват да влеят свежа финансова подкрепа, дошла отново от техни предишни колеги от Yahoo.

Историята след това тръгва лавинообразно, заради популярността на приложението в много държави. В крайна сметка през февруари 2014 година Facebook купува WhatsApp за сумата от 19 милиарда долара, което превръща покупката в най-голямата за социалната мрежа до този момент.

Instagram: Кевин Систром и Майк Крийгър

Популярната днес услуга се ражда когато Кевин Систром и Майк Крийгър осъзнават, че тяхното приложение за проверка на HTML-5 кода започва да прилича доста на известното тогава Foursquare. За да не предизвикват спорове и да отдалечат проекта, решават да го трансформират към приложение за споделяне само на снимки (вместо на заведения и приятни места за посещения). Първата снимка в новата платформа е споделена от самият Систром през вече далечната 2010 година, месец юли.

През октомври същата година се състои официалното пускане на iOS версията на Instagram, като само няколко месеца по-късно през февруари 2011 компанията получава финансиране от цели 7 милиона долара. Версията за Android се появява през 2012 година и е толкова добре приета, че достига близо 1 милион сваляния и инсталации на ден. Затова никак не е чудно, че хищният гигант Facebook „надушва“ новия хит и още през март 2012 година купува приложението за 1 милиард долара. Нелоша печалба за около 2 години работа, нали?

Tinder: Шон Рад, Джонатан Бaдийн, Джъстин Матийн, Динеш Мурджани и Уитни Улф

Шон Рад и Джъстин Матийн се запознават в гимназията, но силната им дружба дава плодове, чак когато и двамата вече учат в университета в Южна Калифорния през 2004 година. Техният академичен опит е полезен не само за кариерата, но им дава вдъхновение за създаване на приложение за социални контакти, което да позволява на студентите да завързват нови лични връзки.

Първоначално Tinder се разпространява само в обкръжението на университета, но малко по-късно потенциалът му е осъзнат и приложението се превръща в една от най-популярните услуги за романтични срещи, позната на пазара.

Малко след това останалите програмисти влизат в екипа и допринасят сериозно за бъдещия успех. Те акцентират над възможността на потребителите да търсят половинките си по дигитален път, като в същото време да могат да разчитат на дискретност в нормалния си живот.

FaceTime: Роберто Гарсия

Работещият за Apple софтуерен инженер, Роберто Гарсия е мозъкът, стоящ зад една от най-обичаните услуги на компанията. Той започва да работи над проекта си през 2007 година, свързвайки своя Mac с телефона така, че да може да прави гласови обаждания от компютъра си. През 2008 година той и екипът му започват да работят над видеовръзката, но за известно време този пробив е в застой.

След това Гарсия отива да работи за Game Center платформата на Apple, която позволява на потребителите да виждат постиженията в точки на своите приятели, както и да говорят с тях в чатове – по няколко души едновременно. Гарсия осъзнава, че технологията може да се използва и за телефонни обаждания през интернет и възражда идеята за FaceTime. Стив Джобс няколко пъти отхвърля тази идея, което не отказва Гарсия и в крайна сметка успява да създава видео-разговорите на приложението. Това го „изстрелва“ рязко нагоре и всички знаем, каква популярност и качество дава FaceTime днес.

Spotify: Даниел Ек и Мартин Лоренцон

Даниел Ек работи като главен софтуерен инженер в Stardoll през 2006 година, когато започва да разработва Spotify. В усилията му над разработването на може би най-популярната стрийминг музикална платформа днес, се присъединява и Мартин Лоренцон, който вече има участие в създаването на TradeDoubler.

Приложението Spotify е официално стартирано през 2008 година, като е работело отначало на принципа на регистрация само чрез покана и е било напълно безплатно, за да се контролира набирането на потребителска маса.

До ден днешен основният код на Spotify е написан на C++, като за интерфейса е използван Cosmos, подобен на HTTP. Може би това помага на приложението да работи толкова бързо.

Популярността на Spotify не само че не намалява, а дори нараства. Присъстващата вече на борсата компания може да се похвали със своето приложение за iOS, което за 2017 година е най-сваляният софтуер в САЩ. Според оценки на финансови анализатори днес компанията струва над 20 милиарда щатски долара.

Wish: Петер Жулчевски и Дани Жанг

Създаденото от бившите служители на Google и Yahoo приложение – Wish днес се води като… 6-тата най-голяма в света компания за електронна търговия! Създадено през 2011 година като обикновено приложение за помощ на потребителите при търсене и запис на продукти, които искат по-късно да закупят, днес Wish бележи огромен ръст.

Жанг и Жулчевски забелязват, че повечето от записаните продукти в приложението всъщност са евтини и изгодни стоки. Така че вземат решение да преработят първоначалната си идея в приложение и платформа за изгодни ценово продукти.

Днес приложението им е най-използваният софтуерен продукт за пазаруване в цели 42 държави, като гигантите Amazon и Alibaba имат сериозни апетити към закупуването му.

Netflix: Рийд Хейстингс и Марк Рандолф

Историята на Netflix започва преди 20 години, когато Рийд Хейстингс и Марк Рандолф стартират услуга за наемане на видео онлайн – през 1997 година. Десет години по-късно, през 2007 година компанията стартира и тяхната стрийминг услуга, която дава възможност на потребителите да гледат филми и сериали директно от компютъра си.

През 2008 година е разработено приложението на Netflix, което позволява на клиентите да стриймват съдържание не само на компютър, но и на Xbox 360 и други електронни устройства. През следващите години Netflix продължава възхода си и завладява умните устройства на Apple и Android. Днес това име е нарицателно за бизнеса, като дори навлезе сериозно и на пазара за ТВ филми и сериали. Затова едва ли е чудно, че според анализатори компанията днес струва над 100 милиарда долара.

Pinterest: Бен Силберман, Eвън Шарп и Пол Сиара

Това са трите имена на програмистите, стоящи зад проекта Pinterest, започнал разработка през 2009 година, но стартиран през 2010-а. До 2011-а техният екип, включващ още няколко програмиста, работи от обикновен апартамент в жилищна сграда. Напредъкът на приложението върви бавно, като през първите месеци набира само няколко хиляди потребителя, регистрирани в платформата.

Но Силберман не се отказва и е силно мотивиран да накара идеята си да работи. Той напуска научната си работа, за да посвети цялото си време на разработката на Pinterest, като първата версия за iOS излиза през 2011 година. Няколко месеца по-късно списание TIME публикува списък на най-добрите уебсайтове на 2011 година, като Pinterest се намира в топ 50. Оттам насетне възходът на компанията е стремглав. Днес Pinterest струва около 11 милиарда долара.

PayPal: Кен Хауъри, Питър Тийл, Макс Левчин, Илън Мъск и Люк Нозек

Първоначалното име на PayPal е Confinity, а софтуерът е разработен през 1998 година от компания за софтуер за сигурност за преносими устройства. Година по-късно обаче услугата се трансформира към дейността, позната ни по-късно от PayPal – парични преводи.

Предполагам знаете, кой седи зад това събитие. Да, изключително популярният днес Илън Мъск, който благодарение на своята компания X.com прави сливане с Confinity през 2000-а година, а през следващата светът вече познава новия бранд – PayPal.

Само за една година време, през 2002-а година, eBay закупува PayPal за цели 1.5 милиарда долара, явно осъзнавайки целия потенциал на идеята. Статистиката сочи, че през 2014 година PayPal е осъществил цели 4 милиарда успешни транзакции през собствения си сайт или през приложенията за iOS и Android. А днес числата са доста по-големи.

Стойността на PayPal днес е дори по-голяма от „родителя“ си – Ebay. Пазарната капитализация е над 51 милиарда долара, а ако някой реши днес да я купува, сумата вероятно ще е много по-голяма.

Musical.ly: Алекс Жу и Лю Янг

Създадена от дългогодишните приятели от азиатски произход – Алекс Жу и Лю Янг, тази услуга за споделяне на забавни клипове, заснети от потребителите, е пусната като прототип през 2014 година. Жу и Янг първоначално имали желание да създадат видео-базирано приложение за обучение, но постепенно то се превърнало в нещо доста по-различно, защото така и не успявало да получи солидна потребителска подкрепа.

След като приема истинската си същност, Musical.ly буквално „удря върха на класациите“ в iOS App Store и достига 90 милиона сваляния през 2016 година. А през следващата година съвсем закономерно е придобита от компанията Bytedance technology срещу 1 милиард щатски долара.

YouTube: Стив Чен, Чад Хърли и Джавед Карим

Създадена от бившите служители на PayPal, днес култовото приложение YouTube първоначално е било замислено като видео-базирана програма за запознанства. Когато Чен, Хърли и Карим разбират колко е трудно да се споделят видеоклипове онлайн (по онова време), те насочват всичките си усилия към създаването на цялостна платформа за видео-хостинг.

Първото видео, качено в бъдещата платформа номер едно, вижда бял свят през 2005 година, а до края на същата година сайтът вече има по 8 милиона посещения на ден. И макар че смартфоните на Apple включват приложение за гледане на YouTube клипове от 2007 година насам, то е забележително, че компанията пуска собственоръчно създадено приложение за видеото си (за iOS) чак през 2012 година.

Стойността на YouTube е трудно да бъде оценена, защото не се продава и е част от Google, но ако се продаваше, според оценки на аналитици от CNBC през миналата година, би струвала не по-малко от 75 милиарда долара. Това е днешната стойност на някогашната идея за просто споделяне на файлчета.

Uber: Травис Каланик и Гарет Камп

Първоначално кръстена като UberCab (по аналогия с такситата), услугата Uber е замислена и създадена от Травис Каланик и Гарет Камп, след като веднъж се опитват да наемат такси в Париж през 2008 година и имат сериозен проблем с намирането му. Освен това Камп сериозно държи и на идеята, не само лесно да намирате вашето такси, но и цената за наемането му да не е фрапиращо висока.

Камп създава прототипа на услугата заедно с Оскар Салазар и Конрад Уелън и неговата бета версия е пусната през 2010 година. Официално самото приложение е представено в Сан Франциско през 2011 година, а успехът на Uber след това по света е всеизвестен, макар и проблемите със закона в редица държави.

Оценката на Uber днес е 72 милиарда долара. И ако това не доказва успех, тогава кое?