Норвежкият телеком Telenor официално обяви, че продава бизнеса си в България, Унгария, Сърбия и Черна гора. Купувач е чешкият инвестиционен фонд PPF Group, договорената сума е 2.8 млрд. евро, а сделката се очаква да бъде финализирана през третото тримесечие на 2018 г., като предстои да бъде одобрена от регулаторите. Така се слага край на спекулациите дали норвежкият гигант ще продаде своите активи в Централна и Източна Европа или не. В същото време се потвърдиха по-ранните слухове, че Telenor излиза от региона и потенциалният купувач е най-богатият чех – Петр Келнер. Той е основател и държи 98.92% от акциите на PPF Group. Самият фонд вече притежава един масивен актив в България – през февруари стана ясно, че той ще е новият собственик на медийната група „Нова броадкастинг груп“ срещу 185 млн. евро. С придобиването на „Теленор България“ PPF ще държи втория по големина на база абонати и първия на база приходи мобилен оператор и една от най-големите медийни компании в страната.

Липса на потенциал

Основната причина за излизането на Telenor от региона е липсата на достатъчен растеж на бизнеса и фокусиране върху региони с по-голяма перспектива. Така поне индиректно загатват от норвежкия гигант в своето прессъобщение по темата.

„Стратегията на Telenor Group е основана на растеж, ефикасност и опростени действия. Продажбата на нашите активи в Централна и Източна Европа е важна стъпка в опростяването на фокусирането на портфолиото ни в регионите, в които виждаме по-голям потенциал за добавена стойност“, обяви Зигве Брекке, главен изпълнителен директор на Telenor Group. И добавя: „След приключване на сделката Telenor ще разполага с интегрирани фиксирани и мобилни бизнеси в Скандинавия и много силни мобилни позиции в Азия“. Според него PPF Group има стабилен опит в региона на Централна и Източна Европа, както и в телеком сектора и затова досегашните активи на норвежците ще са в добри ръце.

Бизнесът на Telenor в региона отговаря на около 9% от общите приходи на норвежката компания. Това се равнява на около 1.24 млрд. евро. Също така регионалният бизнес бележи 8% от печалбата преди лихви, данъци и аморизации (EBITDA), или 432 млн. евро приход за групата за 2017 г. По данни на телекома общият брой на техните потребители в България, Унгария, Сърбия и Черна гора е повече от 9 млн. души, а служителите са около 3500.

Приходите на българския мобилен оператор се увеличават с 1.2% до 675 млн. лева през 2017 г. спрямо предходната година. За същия период обаче печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) се свива с 1.6% до 247 млн. лева при сравнение на годишна база, показаха финансовите резултати на групата.

Сделката ще позволи на Telenor да поиска раздаването на специален дивидент на своите акционери в размер на 4.40 норвежки крони на акция. Цената на транзакцията е определена на база стойност на активите върху EBITDA, умножено по коефицент 6.4, обявиха от норвежкия телеком.

PPF Group – новият телеком гигант в региона

Със закупуването на целия бизнес на Telenor в региона и добавянето на българската медийна компания „Нова броадкастинг груп“ в портфолиото си PPF Group се превръща в истински телеком гигант в региона, а Петр Келнер – в мобилен магнат. През 2013 г. фондът придобива 66% от чешкия оператор Telefonica CR за 63.6 млрд. крони. Две години по-късно се разцепва на две – CETIN, който предоставя фиксирани услуги, и O2 CR, който отговаря за мобилния бизнес. През 2016 г. PPF става едноличен собственик на първата компания и разполага с 83-процентов дял от втория. Също така O2 CR притежава мобилни звена в Словакия, Австрия и Германия. Чешкият фонд се смята за най-големия в Централна и Източна Европа с активи на стойност 35 млрд. долара. Освен в телеком индустрията PPF има активи в различни сектори, като банковия, потребителското кредитиране, недвижими имоти и добива на полезни изкопаеми. Богатството на самия Петр Келнер се оценява на около 16 млрд. долара, но след тези сделки е доста вероятно то да се увеличи.

„Благодарение на тази сделка PPF Group разширява своето портфолио в сферата на телекомуникациите, като добавяме четири нови държави, и се изпълнява нашата цел да се превърне в среден по големина мобилен оператор в Европа, както и да засилим нашата пазарна позиция“, коментира Ладислав Бартоничек, акционер в PPF Group, отговорен за телекомуникационните активи на фонда.